Gaia zmapovala 14.000 asteroidů, objevila tři nové

3.5.2019, Jan Vítek, aktualita
Gaia zmapovala 14.000 asteroidů, objevila tři nové
Evropská observatoř Gaia putující vesmírem schovaná za Zemí před svitem Slunce mapuje naše blízké i vzdálené okolí. Dokáže velice přesně určit polohu a stanovit pohyb různých objektů, což jsou i blízké asteroidy.
Observatoř Gaia provozuje Evropská vesmírná agentura ve snaze zmapovat miliardu hvězd, ovšem nejen hvězd, ale i jiných objektů, na něž dohlédne. Mezi ně tak patří i malé asteroidy, které jsou však nám daleko blíž. Gaia obíhá v druhém libračním bodu schovaná za Zemí, kterou využívá jako štít před slunečním zářením. My se nyní můžeme podívat na obrázek, který ukazuje dráhy celkem 14 tisíc asteroidů naší soustavy. Ony tři nové z titulku máme znázorněny pomocí světlých křivek.

Co ale všechno na tomto snímku vůbec vidíme? Zcela uprostřed máme žlutě znázorněné dráhy asteroidů, které můžeme považovat za NEO - Near-Earth Objects. To jsou takové malé objekty Sluneční soustavy, jejichž dráha je může zavést nejdále na vzdálenost 1,3 AU od Slunce. To je zhruba na polovině cesty mezi drahami Země a Marsu a my můžeme vidět, jaké máme štěstí, že těchto objektů oproti jiným v hloubi naší soustavy zase tak moc není.

Pak už žlutá barva přechází v oranžovou a kde je oranžová nejvýraznější, právě tam se nachází Hlavní pás planetek mezi Marsem a Jupiterem, který najednou končí a objevuje se mnohem řídčeji obsazená oblast. Tmavě červenou až na samotném okraji jsou pak znázorněny Trojány, jak se souhrnně označují asteroidy obíhající soustředěny v libračních bodech na stejné dráze, jako je Jupiter.

Z tohoto snímku to nelze zjistit, ovšem všechny tři nově objevené asteroidy obíhají s velkou inklinací vzhledem k planetám, čili k celé pomyslné rovině Sluneční soustavy. Právě proto byly dříve neobjeveny, protože se nacházely tam, kde by je nikdo nehledal. Gaia se však kouká do všech směrů, a tak jí neunikly.

A i když Gaia slouží především pro mapování hvězd, astronomové i s její pomocí vytvořili varovný systém, který se stará o potenciálně nebezpečná tělesa. Pokud tak Gaia najde objekt, který nelze okamžitě identifikovat, ihned jsou upozorněny pozemní observatoře, které se na něj mohou zaměřit. To se neděje až tak zřídka, ale většinou jde přesto o již známé objekty, v jejichž případě se ale dříve jen nepřesně určila jejich oběžná dráha, a tak se objevily tam, kde nebyly očekávány.