reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Google se chce zbavit zobrazovaného URL, chce jednodušší alternativu

6.9.2018, Jan Vítek, aktualita
Google se chce zbavit zobrazovaného URL, chce jednodušší alternativu
Google včera oslavil 10 let existence svého prohlížeče Chrome, ale my se chceme věnovat spíše jeho plánům, které se týkají URL. Toho by se totiž Google rád zbavil, alespoň naoko, s čímž se ostatně sám netají. 
Pokud budeme chtít laikovi vysvětlit, že Uniform Resource Locator, čili URL, jasně definuje doménovou adresu, umístění zdroje kýžených dat na něm a také využitý protokol, mnohdy nepochodíme. I proto se v Googlu už řadu let uvažuje o tom, že by bylo vhodné běžně zobrazované URL nahradit něčím jiným, co by reflektovalo moderní web a jeho uživatele. 
 
 
Mluví o tom také manažerka Adrienne Porter Felt z týmu Chrome, dle níž jsou URL pro lidi těžko pochopitelná, což přináší možné problémy s bezpečností, neboť dle ní URL nefungují dobře s ohledem na to, aby přehledným způsobem udávaly jednoznačnou identitu navštěvovaných stránek. 
 
Čili jde především o problém bezpečnosti vycházející z nepochopení toho, jak URL funguje a z čeho se skládá a ostatně právě proto nám moderní prohlížeče hned vedle něj ukazují údaje o stránkách, o zabezpečeném připojení a společně s antiviry a různými systémovými nástroji se nás snaží upozorňovat, že jsme třeba omylem zabrouzdali na podvodné stránky. 
 
Nejde přitom nutně o to, že by se URL zcela přestala používat, ale o změnu toho, jak a kdy by je prohlížeče zobrazovaly. Jde také o řešení těch jednoduchých pokusů útočníků, kdy je pod zdánlivě legitimním odkazem schováno URL, které nás zanese na podvodné stránky, což je běžný způsob používaný třeba v podvodných e-mailech. 
 
Otázka je, jak by měly nové adresy vypadat, aby se takovým útokům mohlo zabránit. Google už v roce 2014 provedl pokus s tzv. origin chips, kdy adresový řádek zcela nahradil vyhledávacím. Čili uživatelé do něj nezadávali samotné adresy, ale pouze text k vyhledání a Google je pak sám navedl na kýžené stránky. Tím si samozřejmě mohl podstatně zlepšit statistiky s využitím svého vyhledávače, ale to nyní rozebírat nechceme a navíc se origin chips ani nedostaly do ostrých verzí Chromu. 
 
Extremetech také poukazuje na to, že ten samý Google z jednoduchých URL pomohl vytvořit sáhodlouhé adresy, a tato jeho dnešní snaha tak nezní upřímně. Však se stačí podívat na URL při vyhledávání pomocí Googlu, která mohou být dlouhá třeba 300 znaků, jež nám z velké části nedávají smysl. 
 
Tuto snahu Googlu bychom tedy měli sledovat už jen proto, že URL nám postupem času spíše nabobtnaly, než aby se zjednodušily a právě Google byl u toho. Těžko se tak nyní budou samotná URL zjednodušovat, to se spíše dočkáme toho, že je Google skryje a pak je otázka, co dalšího se do nich dostane, abychom my o tom neměli přehled. 
 


reklama