Google zveřejnil finanční výsledky a poprvé známe i příjmy YouTube
5.2.2020, Milan Šurkala, aktualita
Google vlastní YouTube už okolo 14 let, ale teprve nyní jsme se poprvé dozvěděli, kolik peněz vlastně přináší do kapsy tohoto gigantu. Google totiž začal zveřejňovat i příjmy jednotlivých částí společnosti.
Společnost Google sice běžně prezentuje své hospodářské výsledky, ty ale neobsahovaly detailnější rozbory výkonu jednotlivých divizí. To se nyní mění a za rok 2019 máme konkrétnější čísla včetně příjmů serveru YouTube. Celkově se společnosti Google za rok 2019 povedlo dosáhnout příjmu 161,86 miliard USD, což je nárůst o 18,3 % proti minulému roku (136,82 mld. USD). Co se týče provozního zisku, ten vzrostl z 27,52 mld. na 34,23 mld. USD (+24,4 %). Provozní marže tak činí vskutku vysokých 21 %.
Drtivou většinu příjmů tvoří reklamy, konkrétně jde o 134,81 mld. USD (nárůst o 15,8% ze 116,46 mld. USD). To znamená, že příjmy z reklam tvoří přes 83 % příjmů společnosti. Většina těchto příjmů jde z tradičních reklamních systémů včetně vyhledávání, kde jde o 98,12 mld. USD (nárůst o 15,0 % z 85,3 mld. USD). Reklamy na YouTube přinesly společnosti 15,15 mld. USD (proti minulému roku nárůst o 35,8 % z 11,16 mld. USD), takže jde o velmi slušně rostoucí část Googlu. Připomeňme ještě, že Google za YouTube zaplatil v roce 2006 částku 1,65 mld. USD.
Celkově tak YouTube tvoří zhruba 9,4 % Googlu, pokud ale počítáme jen reklamy. Na YouTube má ale Google i další způsoby jeho monetizace (např. předplatné Premium a další), které v tomto čísle nejsou započítány a YouTube tak ve skutečnosti tvoří o něco větší část. Velmi výrazně rostl také Google Cloud, a to z 5,84 mld. na 8,92 mld. USD, což je téměř 53% nárůst.