Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Helsinky spustí vodní autonomní taxi Callboats: má 60kWh baterii a solární panely

5.10.2023, Milan Šurkala, aktualita
Helsinky spustí vodní autonomní taxi Callboats: má 60kWh baterii a solární panely
Autonomní doprava se už objevuje u nejrůznějších pilotních projektů. V Helsinkách po roce testování spustí systém autonomních vodních taxi od Callboats. To může mít až 60kWh akumulátor a nabídnout provozní dobu 18 hodin denně.
Po roce testování budou v Helsinkách spuštěna autonomní vodní taxi. Ty se hodí pro případ, že chce někde cestovat na ostrovy, kde není žádné pravidelné spojení. Spojení je sice i dnes možné, ale v takovém případě zaplatíte za cestu klidně i přes 50 EUR. Problémem je, že plat kapitánů zde tvoří 60-70 % ceny, přičemž těch je nedostatek. Řešením by mohly být právě autonomní lodě, které si člověk přivolá podobným způsobem jako Uber nebo Bolt přes mobilní aplikaci. Tím budou právě autonomní lodě od Callboats. Pro začátek ale stále musí být někdo na palubě, místní regulace provoz plně autonomních lodí bez dozoru stále nepovolují. Myšlenka je ale taková, že kapitáni budou lodě ovládat v případě problémů vzdáleně, a to až v počtu jednoho člověka na pět lodí. Díky velkému množství kamer a senzorů mohou mít lepší přehled o situaci než přímo na lodi.
 
Callboats CAT 10L
 
V Helsinkách se bude využívat varianta Callboats CAT 10, která pojme max. 12-20 pasažérů dle konfigurace. Měří 9,9 metru na délku a 3,5 metru na šířku, poháněna je dvojicí 10kW elektromotorů. 48V akumulátor pojme 60 kWh energie, což má stačit na 9 hodin provozu při rychlosti 6 uzlů (11,1 km/h). Ve slunných dnech mohou s nabíjením lodi pomoci 1,2kW solární panely (to lze ale stejně čekat tak max. vyšší jednotky kWh, průměrně zde v červnu 1,2kWp panel udělá cca 5 kWh), standardní nabíjení přes 3fázovou 8kW nabíječku nebude zrovna moc rychlé. Akumulátor má vydržet na 3500 cyklů při 80% DOD. Lodě jezdí mezi stanicemi Reposalmi, Kotiluoto, Pohjoinen, Villaluoto a Malkasaari
 
Výrobce bude nabízet i luxusní verzi CAT 10L (na obrázku výše). Tady už máme 4 motory po 10 kW a 1,5kW instalovaný výkon solárních panelů. Také nabíječka s 11 kW je o něco rychlejší. Long Range verze, tedy varianta s prodlouženým dojezdem, má 120kWh akumulátor, čtveřice motorů posílila na 20 kW každý a zrychlilo se také nabíjení na 22 kW. Tato varianta může být v provozu už dokonce 18 hodin denně.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.