Hybridní Li-Ion akumulátor ONE Gemini v BMW iX: nabídne 185 kWh a dojezd 978 km
8.12.2023, Milan Šurkala, aktualita

Společnost ONE (Our Next Energy) úspěšně vyzkoušela normovaný dojezd svého hybridního akumulátoru Gemini. I velkému SUV, jakým je BMW iX, poskytne téměř 1000km dojezd. Využívá články LFP i bezanodové verze.
S firmou ONE (Our Next Energy) se na stránkách SHW nesetkáváme poprvé. Ta už v minulosti "nacpala" 204kWh akumulátor do Tesly Model S a dosáhla 1210km dojezdu. Nyní vyzkoušela svůj hybridní akumulátor Gemini ve velkém elektrickém SUV BMW iX. Tento akumulátor je zajímavý tím, že využívá dva různé typy článků. Pro denní ježdění jsou tu články typu Li-Ion LFP s objemovou hustotou 441 Wh/l, přičemž pojmou energii na ujetí 150 mil (cca 240 km). LFP jsou známy vysokou životností, takže časté cyklování jim moc nevadí. Pokud ale uživatel chce jet dál, přijde vhod i druhý typ článků. Konkrétně jde o bezanodové akumulátory s vysokým podílem manganu, které mají vysoce nadprůměrnou objemovou hustotu 1007 Wh/l (dnešní nejlepší Li-Ion NMC/NCA jsou někde kolem 750-800 Wh/l). Ty přidají dalších 450 mil (720 km) dojezdu, takže BMW iX by s tímto akumulátorem mělo ujet něco přes 960 km.

Výsledný akumulátor má opravdu působivé specifikace. Pojme totiž přes 185 kWh energie a na systémové úrovni (na úrovni akumulátoru) má stěží uvěřitelnou hustotu 260 Wh/kg. Takovou hustotu bychom čekali na úrovni článků, ale ne akumulátoru. Objemová hustota celku pak činí 450 Wh/l. Výsledkem je to, že akumulátor váží 710 kg, což s ohledem na množství energie není zas až tak šílené číslo (pro zajímavost, 108kWh baterka v Mercedesu EQS má zhruba také tolik). Objemově je to 411 litrů, což je zhruba na úrovni dnešních běžných akumulátorů ve vozech této třídy, kdy jde o cca 300-400 litrů. Rozměry činí 2640×1490×128 mm (pokud vám to nesedí s udaným objemem, vězte, že akumulátor nemá tvar přesného kvádru, takže výsledný objem je menší).

Gemini pracuje s napětím 748 V, zvládá dodat špičkový výkon 345 kW a trvalý výkon 130 kW (což by u takového vozu mělo být dost na udržení konstantní rychlosti cca 210-220 km/h). Životnost je stanovena na 250 tisíc mil, tedy 400 tisíc km. Tvůrci akumulátoru svůj produkt otestovali podle platných norem WLTP a vůz dosáhl dojezdu 608,1 mil, tedy 978,4 km.
Výhodou využití obou různých typů článků a bezanodové konstrukce jedné části je 20% snížení potřeby lithia, 60% snížení podílu grafitu (z grafitu bývají anody, přičemž tu je ona bezanodová část), niklu je zde o 75 % méně a potřeba kobaltu je nižší dokonce o 100 %. Kobalt totiž není ani v LFP akumulátoru, ani v oněch bezanodových článcích. Zde to vypadá na články založené na typu LMO, který umožňuje dosáhnout vysoké energetické hustoty, sám o sobě ale má mizernou životnost.
Připomeňme ještě, že BMW do kalifornského startupu investovalo peníze (stejně jako např. Gatesovo Breakthrough Energy), což naznačuje možnost, že by se takový akumulátor mohl v budoucnu objevit i v produkčních vozech značky.
Zdroj: electrive.com, one.ai