Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel ukázal zblízka i Sapphire Rapids s HBM a Ponte Vecchio

12.5.2022, Jan Vítek, aktualita
Intel ukázal zblízka i Sapphire Rapids s HBM a Ponte Vecchio
Intel se chystá už pořádně šlápnout na plyn a začít využívat vícečipová řešení, která bychom během příštích let už měli vidět téměř na všech frontách. Budou to především procesory a pak i GPU, ale samozřejmě nejen to. 
Intel bude mít celou řadu vícečipových řešení, ostatně tento týden představil také nové Habana Gaudi2, ale nyní čekáme spíše na tradiční produkty, a sice nové procesory a GPU. V případě procesorů to budou na příští rok chystané Meteor Lake, ale už letos se mají představit serverové Sapphire Rapids. Z řad GPU to zase budou Ponte Vecchio a časem pak i herní GPU pro karty Arc. 
 
 
Dobře víme o tom, že serverové Sapphire Rapids nastoupí v základní verzi se čtyřmi dlaždicemi, což budou rovnocenné a stejné čipy pospojované pomocí několika křemíkových můstků EMIB (a to konkrétně deseti). Podobnému uspořádání se přitom Intel v minulosti vysmíval, pokud šlo o první generaci AMD EPYC. Je však třeba dodat, že Intel už tehdy mluvil o svém budoucím řešení, které využije vhodnější způsob propojení. Dnes už je jasné, že jde právě o EMIB a vůbec o pokročilé technologie pouzdření, které umožní propojovat čipy s mnohem vyšší datovou hustotou, než jakou lze zajistit prostými spoji v rámci procesorové destičky. Nicméně ani v tomto ohledu AMD dnes nezaostává.
 
 
Sapphire Rapids tak budou k dispozici ve dvou konfiguracích, z nichž ta lepší využije vedle čtyř CPU dlaždic také čtyři paměti HBM2e, které nabídnou propustnost alespoň 1,84 TB/s. Lze tak říci, že Intel tu využije odlišný přístup než AMD, které se rozhodlo vylepšit své procesory pomocí V-Cache pro rozšíření L3 cache (Milan-X). To slibuje vyšší propustnosti a nižší latence, ale pochopitelně na druhou stranu i nesrovnatelně nižší kapacitu (desítky MB na V-Cache vs. gigabajty). 
 
 
Opět se přitom ukazuje Ponte Vecchio, neboli dle Koduriho "otec všech GPU", a to s notnou dávkou pryskyřice, která pomáhá držet pohromadě všech 47 kousků křemíků, v nichž je obsaženo na 100 miliard tranzistorů. 
 
 
Tento počet už dnes ani moc neoslní vzhledem k tomu, že GPU NVIDIA GH100 má coby monolit v sobě 80 miliard tranzistorů. V úžas nás ale může stále uvádět schopnost Intelu všech 47 kusů křemíku pospojovat do jednoho (doufejme) funkčního celku, která ukazuje na to, že v budoucnu se máme na co těšit a že nějaký 4čipový Meteor Lake bude pouze začátek.