John Carmack omezí Oculus, chce vyvíjet AI srovnatelnou s člověkem
15.11.2019, Milan Šurkala, aktualita

John Carmack, muž, který stojí za legendárními hrami Doom a Quake, se v posledních letech soustředil na vývoj virtuální reality pro Oculus. Toho chce ale nechat, hodlá totiž vyvinout obecnou AI se schopnostmi učení srovnatelnou s člověkem.
Vývojáři systému virtuální reality u společnosti Oculus VR (spadající dnes po Facebook) ztratili velmi významného kolegu. Legendární John Carmack, který stojí za počítačovými hrami jako Doom a Quake i leteckými projekty, totiž končí na pozici CTO (Chief Technology Officer) a nadále bude už pouze v pozici CTO konzultanta, což by mu mělo brát podstatně méně času. Virtuální realita, které se věnoval několik posledních let, není až tak významný projekt, navíc se nevyvíjí podle jeho představ a raději se chce věnovat něčemu přesahujícímu vše, co doposud vytvořil. Chce totiž stvořit tzv. Artificial General Intelligence (AGI), obecnou umělou inteligenci.

O umělé inteligenci se v posledních letech mluví hodně často a obecná AI má celý koncept posunout ještě do jiné úrovně. Obecná AI je odlišná od té "normální", protože ta je obvykle připravena pro určitý úkol a s pomocí trénovacích dat se pro něj natrénuje. V případě obecné AI jde ale o něco trochu jiného. Ta by se totiž měla učit přirozeně jako člověk, zvládat intelektuální úlohy a nebýt omezena nějakou předdefinovanou oblastí, kterou by měla zvládat a pro kterou byla připravena.
Carmack na svém Facebooku řekl, že doposud měl vždy alespoň mlhavou představu o řešení problému, i když bylo nekonvenční a neověřené. Přiznal se, že někdy přemýšlel, jak by si naopak poradil s problematikou, kde nemá tuto představu o výsledném řešení a rozhodl se tedy, že to zkusí, než bude pro něco takového příliš starý. Přesto je to podle něj možné a AGI bude dle jeho názoru extrémně hodnotnou věcí.
Za sebe jen doufám, že se to snad nezvrhne v AGI, kterou nám prezentují mnohé sci-fi filmy.
Zdroj: theverge.com, engadget.com