reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Lilium získalo 90 mil. dolarů na létající elektrotaxi

5.9.2017, Jan Vítek, aktualita
Lilium získalo 90 mil. dolarů na létající elektrotaxi
Už před desítkami let nás futurologové oslnění překotným pokrokem krmili předpověďmi o tom, že se v dohledné době dočkáme běžně používaných létajících aut. V těch mohl létat leda Fantomas nebo James Bond, ale Lilium to chce dotáhnout do konce.
Německá společnost Lilium chce na trh dostat létající taxi či prostě osobní přepravní zařízení, která jsou označována písmeny VTOL. To neznamená nic jiného než schopnost vertikálního startu i přistávání, což je v městském prostředí naprosto nezbytné. Tento systém by tak byl svým principem podobný známým vojenským letounům Harrier, ale v podstatě jen tím, že jde o okřídlené letouny schopné podobných manévrů. 
 
 
Cíl společnosti Lilium založené teprve v roce 2014 je přitom velice ambiciózní, neboť počítá s tím, že její zařízení o velikosti dvoumístného dopravního letadla, jako je Cessna 142 a podobné, dokáže běžně urazit vzdálenost 300 kilometrů, a to přitom na elektrický pohon a celou řadu malých turbín, které se natáčí dle potřeby a některé mohou selhat, aniž by to ohrozilo let.
 
 
Na jeho další vývoj přitom získala dalších 90 milionů dolarů, takže je zřejmé, že investoři jí věří, k čemuž mají důvod i díky již uskutečněné demonstraci fungujícího dvousedadlového prototypu, která proběhla letos v dubnu. Nové finanční prostředky získala třeba od čínské společnosti Tencent nebo od investičních společností Atomico či Obvious Ventures. 
 
Získané peníze chce Lilium použít pro to, aby "zpřístupnila levné cestování vzduchem široké veřejnosti", přičemž další krok bude vývoj pětisedadlového modelu, který má tvořit páteř velkoměstských leteckých taxislužeb. Firma říká, že oněch 300 kilometrů dokáže jejich letoun urazit zhruba za hodinu, a to za cenu srovnatelnou s cestováním po zemi. Nicméně právě po zemi se dá cestovat i rolls-roycem nebo limuzínou, v níž nám bude čas krátit Eddie Murphy, když už mám přehánět. Prostě a jednoduše nám takové srovnání moc neřekne, a tak firma upřesňuje, že srovnává s běžnými ceníky taxislužeb. Je také zřejmé, že se takovým způsobem můžeme zcela vyhnout zácpám, a byznysmeni otrávení zdlouhavými cestami na letiště tak musí jistě zpozornět. Je ale zřejmé, že na ceny klasických taxi se letecké taxi nemůže dostat už jen kvůli tomu, že nabízí rychlý transport bez rizika čekání v zácpách, což si klienti přirozeně zaplatí.
 
 
Lze také ihned uhádnout, že letouny Lilium budou bezpilotní, a to už jen kvůli ušetření zátěže i nákladů na výplaty zaměstnanců, takže půjde o autonomní stroje přivolávané pomocí Internetu podobným systémem, jaký má Uber. Obyvatelům měst zase společnost slibuje, že budou mít nízkou hlučnost a pokud jde o elektrický pohon, pak emise jsou zcela bezpředmětné (alespoň ty přímé). 
 
Každého přitom napadne, jaké baterie dokáží něco takového udržet ve vzduchu celou hodinu při rychlostech kolem 300 km/h. Přesné údaje se nedozvíme, ale zástupci firmy říkají, že jde o baterie stejné technologie, jaké využívají třeba vozy Tesla a že udávaný výsledek je možný především díky designu letadla a tomu, že to ihned, jak je to možné, přejde o horizontálního letu, kdy vztlak tvoří křídla. Ovšem i tak jejich koncept vzbuzuje pochyby. 
 
Zdroj: Lilium
reklama