reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Lockheed Martin dostal zakázku na výrobu laseru pro stíhačky

13.11.2017, Jan Vítek, aktualita
Lockheed Martin dostal zakázku na výrobu laseru pro stíhačky
Air Force Research Lab (AFRL) dala společnosti Lockheed Martin zakázku na výrobu vysokoenergetického laseru, který by se dal namontovat na moderní stíhací letouny. Šlo by tak o výrazné zmenšení laseru schopného sestřelit protivníka.
Pokud jde o moderní výzbroj stíhacích či víceúčelových letounů, ta zahrnuje už několik desítek let kanóny, rakety či bomby, a tak by přezbrojení na vysokoenergetické lasery znamenalo velký krok. Americké letectvo přitom již takový laser testovalo, ale ten byl instalován na modifikovaný Boeing 747 (YAL-1), čili ne na malý jedno či dvoumístný letoun. 


Nyní ale společnost Lockheed Martin získala od Air Force Research Lab (AFRL) kontrakt v hodnotě 26,3 milionů dolarů, který se týká vývoje malého laseru, a to v rámci programu Self-protect High Energy Laser Demonstrator (SHiELD). 

Laserový systém ve vývoji firmy Lockheed Martin lze rozdělit na tři samostatné části. První je řídicí systém paprsku, který má na starosti jeho zaměření. Pak tu je samotný modul, který se bude montovat na letouny a zahrnovat bude napájení i chlazení. A nakonec je to holý laser, čili zdroj soustředěných vysokoenergetických paprsků, který je znám jako Laser Advancements for Next-generation Compact Environments (LANCE). 

Je třeba poznamenat, že takový systém není určen k tomu, aby dokázal jedním výstřelem svůj cíl zcela zničit nehledě na místo zásahu. Na to jeho výkon nebude stačit, ale pokud se zaměří životně důležité komponenty, pak by právě jeden výstřel mohl stačit. S tím počítaly i dřívější testy, jako bylo třeba zařízení Advanced Test High Energy Asset (ATHENA) s výkonem 30 kW, které na vzdálenost jedné míle dokázalo ochromit pickup. 

Něco podobného by měl dokázat také nově vyvíjený laser, v jehož případě tak bude největší výzva právě zmenšení do podoby vhodné pro zavěšení či přímo integraci do malého letounu. A vypadá to, že něco takového už je opravdu možné, neboť jinak by Lockheed Martin těžko dokázal takový kontrakt získat. 



reklama