Mattel zrušil AI chůvičku Aristotle, budila obavy o soukromí
6.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
V lednu letošního roku prezentovala společnost Mattel chůvičku Aristotle s umělou inteligencí. Vzbuzovala však velké obavy o ztrátu soukromí, a že přináší příliš velké zásahy do výchovy dítěte. Výrobce ji tak ani neuvedl na trh.
Vzrůstající digitalizace všech oblastí života jej na jednu stranu velmi usnadňuje, na druhou vzbuzuje obavy o čím dál větší zásahy do soukromí. A ještě citlivější vše je, pokud jde o děti. Společnost Mattel chtěla např. uvést na trh pod značkou Nabi chůvičku Aristotle s umělou inteligencí. Ta byla prezentována v lednu na CES 2017 a měla fungovat v podstatně širším záběru, než je u chůviček běžné.
Vedle klasického využití kamery a mikrofonu měla umět zhasínat a rozsvěcet světla, přehrávat dětem ukolébavky, uklidňovat plačící děti a dokonce jim pomáhat s výukou abecedy a odpovídat na otázky. Do věci se ale vložili kongresmani i asociace za práva dětí. Dva členové kongresu Joe Barton a Ed Markey poslali do Mattelu dopis požadující vysvětlení toho, jak vlastně produkt pracuje a jak budou ochráněna osobní data rodin.
Asociace za nekomerční dětství (CCFC - Campaign for a Commercial-Free Childhood) pak založila petici požadující neuvedení produktu na trh a nasbírala přes 20 tisíc podpisů. Obávali se o špatnou výchovu s potlačeným lidským příspěvkem. Outsourcování výchovy dětí na roboty rozhodně nepovažují za šťastné.
Možná i díky těmto tlakům a nepříjemnému zájmu se Mattel rozhodl chůvičku nakonec neprodávat. Oficiální stanovisko však je, že produkt nezapadá do nové strategie Mattelu, vyjádřené tradičně klišé větami o co nejlepších produktech pro zákazníky. Své v tom hraje i fakt, že Mattel má čerstvě (od letošního července) nového technického ředitele, Svena Gerjetse. Ať tak či onak, podobných pokusů o přenos výchovy na elektroniku bude ale jistě přibývat.