Mikrotransakce a DLC: pokrok, či záhuba herního světa?

Mikrotransakce a DLC: pokrok, či záhuba herního světa?
, , článek
Mikrotransakce změnily svět počítačových her a leckdo má jasno v tom, že rozhodně k horšímu. Přesto je ale nelze šmahem odsoudit, a tak se v dnešním článku zaměříme na to, co mikrotransakce jsou, kde se vzaly a kam směřují.
reklama
Mnoho lidí bere mikrotransakce prostě jen jako další způsob, jakým z nás vývojáři a herní studia tahají peníze a mají jistě pravdu. Mikrotransakce nebyly vymyšleny kvůli tomu, aby herní studia a nakladatelství strádala, ovšem na druhé straně jsou pouze a jen zákazníci a jejich ochota na takovou hru přistoupit. Nejde ovšem pouze o snahu zákazníky co nejvíce oškubat, ale také prostě o jiný model financování, a to třeba her, které jsou jinak k dispozici pro hraní zdarma (free to play) a my si můžeme malými platbami třeba jen uspíšit dosažení toho, na co bychom si museli vydělat zdlouhavým a repetetivním hraním (tzv. grindování). 
 
 
Ne všechny mikrotransakce jsou "mikro", jak ukázal Dungeon Keeper pro iOS

Definice mikrotransakcí je tak zřejmá. Jde o model počítající s drobnými platbami, za něž dostáváme virtuální zboží a jako takový se nejdříve a nejvíce prosadil v případě mobilních her. V jejich případě to bylo přímo nasnadě, neboť díky jejich pořizování skrze obchody Play Store, Apple App Store a jiné byla už k dispozici platební platforma, kterou prostě stačilo využít. Nám ale dnes nepůjde o svět mobilních her, které ze své podstaty nemohou být stavěny vedle PC či konzolových her. Zaměříme se právě na mikrotransakce rozmáhající se především mezi hrami pro PC, kde jsou mnohými viděny jako něco, co se do něj vetřelo právě ze světa mobilních her. 
 
Termín mikrotransakce se už v našem slovníku zabydlel, ovšem zdaleka už nejde jen o platby zlomků nebo několika dolarů, což dobře ukazuje případ hry Dungeon Keeper vypuštěné pro iOS. Však platba 100 dolarů daleko předčí obvyklou cenu za AAA hru a s trochou snahy se dají za takovou částku koupit i dvě, zatímco v tomto případě jsme si prostě jen platili za to, že jsme mohli danou hru hrát, a to stejným stylem jako původní offline PC titul. Záleží ale čistě na libovůli vývojářů, co v tomto směru nabídnou, a to za vydatné podpory distributorů účtujících si svůj podíl, což je v případě zmíněné verze Dungeon Keeperu Apple, ovšem ve světě PC her jde především o Valve a jeho Steam.
A pokud existuje nějaké herní studio/vydavatelství, které můžeme považovat za přeborníka v mikrotransakcích na PC, jsou to Electronic Arts, kteří na nich ročně vydělávají aktuálně kolem 1,3 miliardy dolarů, což tvoří značnou část jejich příjmů, která společně s DLC zastíní i tržby z plných verzí her. Stačí se podívat na následující graf, v jehož sloupcích modrá barva představuje plné verze her a zelená pak dodatečný obsah (DLC) i mikrotransakce. 

 
Kde se tedy mikrotransakce vzaly? O tom v další kapitole. 
reklama
Nejnovější články
Revoluce: Google spouští streamování her Stadia, zakládá i herní studio Revoluce: Google spouští streamování her Stadia, zakládá i herní studio
Google dnes zahájil revoluci ve světě počítačových her. Už nebude potřeba kupovat drahé procesory, spoustu RAM a výkonná GPU. Google Stadia je streamovací platformou, kdy si hry zahrajete na PC, notebooku, telefonu nebo televizi.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Firefox 66 konečně nepřehrává automaticky zvuky, umí i Windows Hello Firefox 66 konečně nepřehrává automaticky zvuky, umí i Windows Hello
Nová verze internetového prohlížeče Mozilla Firefox 66 přináší několik velmi užitečných vylepšení. Předně je to fakt, že už konečně nepřehrává automaticky zvuky. Přináší také podporu Windows Helo.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Nvidia Jetson Nano, výkonný výpočetní modul pro AI Nvidia Jetson Nano, výkonný výpočetní modul pro AI
Malé počítače pro vývojáře a ovládání nejrůznějších robotů jsou hodně populární a prim v tomto hrají počítače Raspberry. Nvidia nechce zůstávat pozadu a mimo průmyslových Jetsonů přichází i s levnější variantou Jetson Nano.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Noctua uvádí výkonný chladič NH-U12A s moderními ventilátory ze Sterroxu Noctua uvádí výkonný chladič NH-U12A s moderními ventilátory ze Sterroxu
Ventilátory NF-A12x25 z materiálu Sterrox se uplatní na novém chladiči NH-U12A společnosti Noctua. Ten nabídne rovnou dva, takže slibuje i vysoký výkon, ovšem pochopitelně to nebude levné. Co tu tedy máme?
Včera, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Star Wars: Dark Forces čeká remake od vývojáře z Obsidianu Star Wars: Dark Forces čeká remake od vývojáře z Obsidianu
Star Wars: Dark Forces je letitý titul od LucasArts, který nás v roce 1995 bavil svým 3D prostředím ve stylu Doomu a byl veřejností přijat velice vřele jako kvalitní hra. Ta nyní bude přepracována a stojí za tím zkušený vývojář ze studia Obsidian. 
Včera, aktualita, Jan Vítek