www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

MSI GeForce 6800LE: odemykáme pipelines

MSI GeForce 6800LE: odemykáme pipelines
, , návod
S menším zpožděním oproti trendu Vám přinášíme recenzi nejlevnějšího člena rodiny GeForce 6800, karty MSI NX6800LE-TD128. Tato verze se vyznačuje především tím, že má vypnutých 8 pixel pipeline a 2 vertex shadery. Díky RivaTuneru jdou ale znovu aktivovat a my Vám přinášíme výsledky mnoha testů s různými kombinacemi.
reklama
Nedávno zveřejněný test GeForce 6800GT nás přesvědčil o velké popularitě nové série grafických procesorů NV4x od nVidie a sledovanost recenze GeForce 6600GT pro AGP ji ještě potvrdila. Proto jsme se rozhodli pro Vás připravit ještě jeden zajímavý test. Zapůjčili jsme si grafickou kartu MSI NX6800LE-TD128, která je horkým adeptem na odemknutí pipelines.

Pozn.: Pokud Vám přijdou následující odstavce povědomé, tak právem - byly totiž zveřejněny v mém dřívějším článku, který se zabýval odemykáním pipelines jen teoreticky.

Trocha "potrubní" teorie

Už vypuštění Radeonu 9500 předznamenalo v grafickém světě velkou výzvu - u některých verzí tohoto čipu (konkrétně Radeon 9500 non-Pro) bylo možné aktivovat všech 8 renderovacích pipeline, čímž se radikálně zvýšil grafický výkon čipu a ten se stal mezi overclockery velmi oblíbeným.

Na jaře letošního roku byly vypuštěny dva grafické čipy nové generace - ATi Radeon X800 a nVidia GeForce 6800 - oba v několika variantách. Organizace pixel pipeline do čtyř tzv. quad-pipelines (celkem 16 jednotek) znamenala jediné - čipy, které se 100% nepodaří, budou degradovány na nižší verzi s menším počtem pipeline, a to jednoduchým zásahem, vypnutím jedné nebo dvou quad-pipelines.


Obr. 1 - Organizace celé 3D pipeline GeForce 6800 Ultra (NV40)
Klikněte pro zvětšení

Aby toho nebylo málo, nVidia se rozhodla ještě k jednomu tahu. Z šestice vertex pipeline (viz diagram) vypnula u některých modelů jednu či dvě jednotky, čímž opět o něco zvýšila výtěžnost výroby - relativně nepovedené NV40 se totiž mohly prodávat jako GeForce 6800LE nebo GeForce 6800 a bylo po problému.

V tuto chvíli nám vstupují do hry overclockeři a jejich "Co kdyby to šlo nějak obejít?". A taky že jde. Co se týče Radeonu X800, tak tam existují dvě cesty - buď drsná cesta škrábání a lakování spojů přímo na čipu (viz postup v článku Martina Štěpánka) anebo flashování BIOSu u Radeonu X800Pro VIVO (viz recenze Sapphire Toxic). Na GeForce 6800 byla také možná aktivace pipeline naflashováním jiného BIOSu, ale nyní se objevila mnohem efektivnější metoda.

Grafická karta
pixel pipeline
vertex pipeline
Velikost a typ pamětí
Frekvence GPU
Frekvence paměti
GeForce 6800 Ultra
16
6
256MB GDDR3
400MHz
1100MHz
GeForce 6800 GT
16
6
256MB GDDR3
350MHz
1000MHz
GeForce 6800
12
5
128MB DDR
325MHz
700MHz
GeForce 6800 LE
8
4
128MB DDR
320MHz
700MHz
Tab. 1 - Jednotlivé verze GeForce 6800

Další specifikace GeForce 6800

Jak už jsme omílali mnohokrát, série GeForce 6800 je postavena na 0,13mikronovém jádře NV40, které obsahuje úctyhodných 222 milionů tranzistorů. Tento obrovský počet je dán nejen masivním paralelismem v podobě 16 pixel pipeline a 6 vertex pipeline, ale také 256-bitovým paměťovým řadičem, podporou DirectX 9.0c (Shader Model 3) a např. integrovaným videoprocesorem.

GeForce 6800LE sama o sobě běží na 300MHz, což zajišťuje díky 8 aktivním pipelines teoretický fillrate až 2,4 Gpixel/s (resp. 2,4 Gtexel/s). Kombinace 256-bitových pamětí DDR s frekvencí 350MHz nám pro změnu dává propustnost až 22,4 GB/s. Zde je zbytek specifikací ve srovnání s konkurencí:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X800SE
nVidia GeForce 6800LE
nVidia GeForce 6600GT
Grafické jádro
R420
NV40
NV43
Výrobní proces
130nm
130nm IBM
110nm TSMC
Počet tranzistorů
160 milionů
222 milionů
147 milionů
Frekvence jádra
425MHz
300MHz
500MHz
Frekvence paměti
400MHz (800MHz DDR)
350MHz (700MHz DDR)
450MHz (900MHz DDR)
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit DDR
128-bit DDR3
Propustnost pamětí
25,6 GB/s
22,4 GB/s
14,4 GB/s
Pixel fillrate
3,4 Gpixel/s
2,4 Gpixel/s
4,0 Gpixel/s
Počet pixel pipeline
8
8
8
Počet vertex pipeline
6
4
3
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
9.0c SM3
Způsob FSAA
6x RGMS
4xRGMS+2xSS
4xRGMS+2xSS
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0
IntelliSample 3.0
Tab. 2 - Specifikace GeForce 6800LE a spol.

Radeon X800SE se u nás začíná postupně objevovat a papírově je přímým konkurentem GeForce 6800LE, ovšem jeho cena se pohybuje o několik tisíc výše. Radeony 9800Pro a XT již na novou generaci nestačí, jak uvidíte mimo jiné v následujících testech.

Nyní se již podívejme na samotnou grafickou kartu od MSI.
reklama
Nejnovější články
Objevila se 87GB databáze uniklých hesel. Zjistěte, zda někdo zná to vaše Objevila se 87GB databáze uniklých hesel. Zjistěte, zda někdo zná to vaše
Každou chvíli dochází k nějakému bezpečnostnímu úniku a nyní se na Internetu objevila obrovská 87GB databáze e-mailů a přihlašovacích hesel. Chcete vědět, zda je mezi nimi i vaše heslo k některé službě?
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
G.Skill uvedl moduly Trident Z DDR4-3466 pro AMD G.Skill uvedl moduly Trident Z DDR4-3466 pro AMD
Výrobce pamětí G.Skill představil nové paměťové moduly Trident Z RGB DDR4-3466 ideální pro platformu AMD X399. Nabídne tedy vysokou frekvenci, RGB osvětlení a balení se čtyřmi moduly pro 4kanálové zapojení.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
USA vyšetřuje Huawei za krádež průmyslových tajemství od T-Mobile USA vyšetřuje Huawei za krádež průmyslových tajemství od T-Mobile
Huawei to opravdu nemá jednoduché. V USA jej totiž federální úřady vyšetřují v souvislostí s krádeží průmyslových tajemství z roku 2014. U civilního soudu byl za totéž přitom odsouzen už před dvěma lety.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
ECS SF110-A320 tenký desktop a HTPC s APU Ryzen ECS SF110-A320 tenký desktop a HTPC s APU Ryzen
Na CES 2019 se také objevil zajímavý počítač od firmy ECS, a sice model SF110-A320. Ten se řadí mezi PC formátu UCFF, čili ultra-compact form-factor a jako takový se bude hodit třeba na místo HTPC vybaveného APU Ryzen
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Asteroidy narážejí do Země více než dvakrát častěji než před 290 miliony lety Asteroidy narážejí do Země více než dvakrát častěji než před 290 miliony lety
Doba permu byla dle vědců studujících dopady asteroidů v minulosti mnohem klidnější než pozdější doba. Jak na to přišli? Jednoduše tím, že se podívali na povrch Měsíce, který tím odhaluje svou historii. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek