www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Musk plánuje obří lodě s posádkou mířící na Mars již na rok 2024

Musk plánuje obří lodě s posádkou mířící na Mars již na rok 2024
, , aktualita
Elon Musk nic neslevuje ze svých plánů na dobývání Marsu. Chce vyslat první lidi na velkých vesmírných korábech v roce 2024, čemuž budou předcházet jen zásobovací lety v bezprostředně předchozí příležitosti. 
K oblíbeným
reklama
Musk má stále navenek s Marsem velké plány, ačkoliv nyní už nezahrnují první výlet k němu naplánovaný již na rok 2020. Je důležité zde vědět, že Mars se k Zemi na své oběžné dráze pravidelně přibližuje každé dva roky (přesněji 26 měsíců), kdy je cesta k němu nejkratší. Je pak totiž v opozici společně se Zemí, čili na stejné straně od Slunce v zákrytu s ní. Pro zajímavost, příští rok nastane navíc opozice v periheliu, což znamená, že díky eliptickým drahám se k sobě obě planety přiblíží více než obvykle, a to na pouhých 58 milionů kilometrů. To odpovídá 0,39 AU, přičemž opakem je opozice v afeliu, kdy se Mars dostane na vzdálenost i kolem 100 mil. km. 
 
 
V každém případě pro nás nastává každé dva roky dobrá příležitost, jak Marsu dosáhnout a Musk toho chce využít nejdříve v roce 2022 pro vypravení zásobovacích misí (či mise?) pro příští návštěvu, přičemž ta s lidskou posádkou má následovat už o dva roky později. Dříve Musk mluvil o jisté velké lodi Interplanetary Transport System (ITS), která má odstartovat kolonizaci Marsu a příštích 50 až 100 letech má na něm vyrůst až milionové město. 
 
ITS byla popsána jako raketa s průměrem 12 metrů a 42 motory Raptor, jež umístí na oběžnou dráhu Země samotnou loď a vedle ní také vesmírné tankery. Z nich si loď vezme potřebné zásoby paliva pro cestu na Mars. ITS přitom má být raketa s kolmým přistáním stejně jako dnešní Falcon 9. Tato předletová příprava tak může probíhat dlouho před vhodným okamžikem pro start, kdy se k Marsu může vydat celá flotila lodí, každá se 100 lidmi. Na Marsu se zase počítá s vertikálním přistáním a tankováním metanu a kyslíku jako paliva pro cestu zpět. 
 
Tolik ke starým plánům, přičemž ty nové jsou založeny na stejné základní myšlence, ovšem s tím, že rakety už mají mít průměr "jen" 9 metrů a obsahovat 31 motorů Raptor (dnes mají Falcon 9 motorů devět a Falcon Heavy pak 27 díky třem boosterům). Název ITS už byl také opuštěn a Musk namísto toho mluví o BFR. Jde o stejný typ označení, jako má zbraň BFG ze série Doom, pouze místo Gun je Rocket. 
 
Největší změna ale nastala v ceně takového systému, neboť ta byla hlavní překážka systému ITS. Ten byl příliš velký, a tak i drahý, takže musel přijít downsizing a naplánování jeho nasazení i pro další úkoly firmy SpaceX, jako je třeba zásobování ISS. Nyní již Musk dle svých slov věří, že to SpaceX zvládne financovat z toho, co vydělá třeba na vypouštění satelitů a zásobovacích misí pro NASA. 
 
 
Raketa BFR má mít na výšku 106 metrů a na nízkou orbitu bude dle propočtů schopna dopravit 150 tun nákladu, což by z ní udělalo silnější stroj, než je dosud nepřekonaný Saturn V (135 tun). Samotná vesmírná loď BFR bude mít na výšku 48 metrů a místo pro 40 kabin, kde každá může teoreticky hostit 2 nebo 3 lidi. Pohánět ji bude šest motorů Raptor, jež zvládnou cestu na Mars za 3 až 6 měsíců a vystačit mají také na zpomalení lodi a přistávací manévr. 
 
V tomto ohledu si je tak firma SpaceX velice jistá, což pramení i ze šňůry 12 úspěšných přistání v řadě a Musk říká, že jeho firma se bude schopna dostat na vysokou úroveň bezpečnosti srovnatelnou s komerčními aeroliniemi, ale k ověření toho bude zapotřebí opravdu hodně startů a přistání. 
 
SpaceX nyní plánuje vyslat BFR na Mars bez posádky už v roce 2022, a to alespoň ve dvou kusech, aby potvrdila přítomnost potřebných zdrojů a také vytvořila základní infrastrukturu pro zajištění energie, zdrojů a vytvoření systémů podpory života. To na papíře zní opravdu jednoduše, ale je toho opravdu hodně, co SpaceX bude muset vymyslet, aby to bylo možné (co například ochrana lidí před kosmickým zářením?). Pokud to bude možné, o dva roky později už odstartují dvě další BFR, a to už s lidskou posádkou po boku dvou zásobovacích lodí. Ta již začne s výstavbou základny pro další rozšířování. 
 
BFR se mají uplatnit také pro osídlení blízkého Měsíce nebo dalších těles Sluneční soustavy, nebo ještě blíže při čištění orbity Země od smetí, případně pro velice rychlou dopravu lidí.
 
 
 
"Je rok 2017, už dávno bychom měli mít na Měsíci základnu, tak co se to kruci děje?".
 
Zdroj: Space.com
reklama
Nejnovější články
AMD se po čtyřech letech vrací do Fortune 500 AMD se po čtyřech letech vrací do Fortune 500
AMD v roce 2015 vypadlo z žebříčku Fortune 500, který čítá pět set nejlepších společností z USA s ohledem na jejich tržby. Jde tak o přesně danou posloupnost firem a není divu, že AMD v ní před čtyřmi lety výrazně kleslo. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Kingston uvádí svá nejlepší SSD KC2000 Kingston uvádí svá nejlepší SSD KC2000
Kingston si připravil svou novou vlajkovou řadu SSD pro rozhraní M.2, a sice KC2000. Založena je na nových 96vrstvých pamětech s buňkami TLC a slibuje maximální datovou propustnost 3200 MB/s.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Sapphire: očekávejme výkonné Navi i za 500 USD Sapphire: očekávejme výkonné Navi i za 500 USD
Zástupce společnosti Sapphire, dlouholetého AIB partnera firem ATi a následně AMD, si trošku pustil pusu na špacír a prozradil něco o tom, co můžeme očekávat od připravovaných grafických karet s GPU Navi.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
AMD Radeon Navi se konečně objevují v online benchmarcích AMD Radeon Navi se konečně objevují v online benchmarcích
Nedočkavci už dlouho pročesávají online databáze známých benchmarků, zda v nich nezachytí testy chystaných GPU Navi od AMD. Nyní se takové čipy objevily s označením 731F:C1 a 7310:00, takže o co konkrétního jde?
Včera, aktualita, Jan Vítek
Aktivní chlazení čipových sad se vrací s nástupem X570 Aktivní chlazení čipových sad se vrací s nástupem X570
Základní desky pro nové procesory AMD Ryzen 3000 budou mít v řadě případů aktivně chlazenou čipovou sadu X570. Donedávna se objevila pouze jedna, ale nyní už tu máme dvě další, které ukazují na to, že takové chlazení rozhodně nebude výjimečné.
Včera, aktualita, Jan Vítek4 komentáře