Musk slibuje prvky úplného samořízení vozů Tesla už od tohoto léta

Musk slibuje prvky úplného samořízení vozů Tesla už od tohoto léta
, , aktualita
V poslední době jsme si mohli číst spíše o problémech systému Autopilot a dalo se uvažovat o tom, že Tesla začne v tomto ohledu trošku brzdit, ale stal se pravý opak. Elon Musk na Twitteru zveřejnil, že budou aktivovány první prvky "úplného samořízení". 
reklama
Je však třeba krotit případné nadšení z toho, že Tesla bude už velice brzy první firmou, která nabídne automobil s pátou úrovní autonomie, čili schopnost automobilu řídit se sám za všech okolností v jakémkoliv prostředí. Vozy Tesla dnes zvládnou udržet se v pruhu, dávat pozor na okolní auta a dle toho brzdit či akcelerovat. Že by ale po pouhé softwarové aktualizaci zvládly hned plnou autonomii, tomu se opravdu nechce věřit, takže je třeba se pídit po tom, co Elon Musk konkrétně myslí oněmi "full self-driving features". A ostatně Musk nepíše o tom, že tato schopnost přijde hotová a ihned. 
 
  
Tesla má bezesporu k dispozici jeden z nejvyspělejších samořídicích systémů, které jsou nasazeny v praxi, ovšem pro plnou autonomii je třeba mít daleko větší škálu schopností než udržet se na pěkné, přehledné a nalajnované silnici. Auto musí být schopno dokonale mapovat terén kolem sebe v případě nepřehledných úseků a například rozlišit, zda se na něj řítí nebezpečný balvan, jemuž je třeba se vyhnout, nebo jen nafouklá igelitová taška, v jejímž případě není vhodné provádět žádný manévr. To člověk vidí hned, ale software k tomu potřebuje kvalitní čidla a vysoký výkon, čili konkrétně lidar a hardware pro zpracování jeho dat, což žádnou softwarovou aktualizací nedoženeme. 
 
Dá se říci, že Tesla se aktuálně pohybuje mezi úrovněmi 2 a 3 na škále autonomie. To znamená, že zvládne jezdit po dálnici a s využitím pokročilejších senzorů se řídit po delší dobu s ohledem na měnící se podmínky. Pak tu jsou ale ještě dvě další úrovně, takže plná autonomie je až ta pátá, kdy má automobil zvládnout to samé co běžný řidič, čili takový vůz už teoreticky ani nemusí mít volant a pedály. 
 
 
Jak už bylo řečeno, dle daného tweetu nám Musk slibuje konkrétně to, že v rámci Tesla Version 9 začnou být nabízeny prvky plného samořízení. Půjde tak nejspíše o postupné zpřístupnění dalších schopností, které nebudou zaměřeny primárně na bezpečnost, ale už na pohodlí řidiče.
 
Ten v každém případě bude muset být vždy připraven zakročit a rozhodně by to nemělo vypadat tak, že si bude za volantem číst noviny a čistit zuby. Ostatně v tom můžeme vidět velké nebezpečí ve vývoji autonomních systémů řízení. Řidiči je mohou zneužívat i při vědomí, že nejsou všemocné a na druhou stranu je pochopitelné, že člověk sedící za volantem, který sám v daný čas neovládá, ztrácí ostražitost. Dá se tak očekávat, že dokud nepřijde opravdu dokonalý systém autonomního řízení, pokud vůbec přijde, bude přibývat nehod způsobených chybou automatických systémů. 
 
Zdroj: Twitter


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Yuneec Mantis Q, hlasem ovládaný kompaktní dron Yuneec Mantis Q, hlasem ovládaný kompaktní dron
Společnost Yuneec představila nový kompaktní dron Mantis Q. Ten umí nahrávat až 4K video a fotit do RAW formátu. Ve vzduchu vydrží přes půl hodiny a je možné jej ovládat i s pomocí hlasových příkazů.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Enermax vylepšil vodní chlazení Liqtech TR4 II o RGB LED Enermax vylepšil vodní chlazení Liqtech TR4 II o RGB LED
Společnost Enermax aktualizovala své vodní chlazení Liqtech TR4 II. To je schopno uchladit i přetaktované procesory AMD Threadripper, neboť si má poradit až s 500W spotřebou. Novinkou je však RGB podsvícení.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
SpaceX: Dragon s lidskou posádkou poletí v dubnu SpaceX: Dragon s lidskou posádkou poletí v dubnu
Vypadá to, že z dvojice firem SpaceX a Boeing má nyní ta první na dosah prvenství jako firma, která dokáže vyslat člověka do vesmíru, a to přímo na oběžnou dráhu. SpaceX to chce poprvé vyzkoušet v dubnu příštího roku. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
AMD vysvětluje taktovací funkci Precision Boost Overdrive AMD vysvětluje taktovací funkci Precision Boost Overdrive
Už jsme se jednou věnovali funkci Precision Boost Overdrive, kterou nabízejí procesory AMD Threadripper druhé generace, ovšem pouze okrajově. Nyní se ale na ni podíváme blíže, a to i díky nově zveřejněným materiálům. 
Včera, aktualita, Jan Vítek1 komentář
EVGA představila malou X299 Micro ATX 2 pro výkonné Intely EVGA představila malou X299 Micro ATX 2 pro výkonné Intely
EVGA se pochlubila novou deskou, která je určena pro zákazníky mající zájem o menší sestavu založenou na procesorech Intel pro patici LGA 2066. Jde tak o HEDT procesory včetně zatím nejvýkonnějšího 18jádrového modelu.
Včera, aktualita, Jan Vítek