Musk slibuje prvky úplného samořízení vozů Tesla už od tohoto léta

Musk slibuje prvky úplného samořízení vozů Tesla už od tohoto léta
, , aktualita
V poslední době jsme si mohli číst spíše o problémech systému Autopilot a dalo se uvažovat o tom, že Tesla začne v tomto ohledu trošku brzdit, ale stal se pravý opak. Elon Musk na Twitteru zveřejnil, že budou aktivovány první prvky "úplného samořízení". 
reklama
Je však třeba krotit případné nadšení z toho, že Tesla bude už velice brzy první firmou, která nabídne automobil s pátou úrovní autonomie, čili schopnost automobilu řídit se sám za všech okolností v jakémkoliv prostředí. Vozy Tesla dnes zvládnou udržet se v pruhu, dávat pozor na okolní auta a dle toho brzdit či akcelerovat. Že by ale po pouhé softwarové aktualizaci zvládly hned plnou autonomii, tomu se opravdu nechce věřit, takže je třeba se pídit po tom, co Elon Musk konkrétně myslí oněmi "full self-driving features". A ostatně Musk nepíše o tom, že tato schopnost přijde hotová a ihned. 
 
  
Tesla má bezesporu k dispozici jeden z nejvyspělejších samořídicích systémů, které jsou nasazeny v praxi, ovšem pro plnou autonomii je třeba mít daleko větší škálu schopností než udržet se na pěkné, přehledné a nalajnované silnici. Auto musí být schopno dokonale mapovat terén kolem sebe v případě nepřehledných úseků a například rozlišit, zda se na něj řítí nebezpečný balvan, jemuž je třeba se vyhnout, nebo jen nafouklá igelitová taška, v jejímž případě není vhodné provádět žádný manévr. To člověk vidí hned, ale software k tomu potřebuje kvalitní čidla a vysoký výkon, čili konkrétně lidar a hardware pro zpracování jeho dat, což žádnou softwarovou aktualizací nedoženeme. 
 
Dá se říci, že Tesla se aktuálně pohybuje mezi úrovněmi 2 a 3 na škále autonomie. To znamená, že zvládne jezdit po dálnici a s využitím pokročilejších senzorů se řídit po delší dobu s ohledem na měnící se podmínky. Pak tu jsou ale ještě dvě další úrovně, takže plná autonomie je až ta pátá, kdy má automobil zvládnout to samé co běžný řidič, čili takový vůz už teoreticky ani nemusí mít volant a pedály. 
 
 
Jak už bylo řečeno, dle daného tweetu nám Musk slibuje konkrétně to, že v rámci Tesla Version 9 začnou být nabízeny prvky plného samořízení. Půjde tak nejspíše o postupné zpřístupnění dalších schopností, které nebudou zaměřeny primárně na bezpečnost, ale už na pohodlí řidiče.
 
Ten v každém případě bude muset být vždy připraven zakročit a rozhodně by to nemělo vypadat tak, že si bude za volantem číst noviny a čistit zuby. Ostatně v tom můžeme vidět velké nebezpečí ve vývoji autonomních systémů řízení. Řidiči je mohou zneužívat i při vědomí, že nejsou všemocné a na druhou stranu je pochopitelné, že člověk sedící za volantem, který sám v daný čas neovládá, ztrácí ostražitost. Dá se tak očekávat, že dokud nepřijde opravdu dokonalý systém autonomního řízení, pokud vůbec přijde, bude přibývat nehod způsobených chybou automatických systémů. 
 
Zdroj: Twitter


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Herní monitory čeká podstatné vylepšení podsvícení díky Mini-LED Herní monitory čeká podstatné vylepšení podsvícení díky Mini-LED
Společnost AU Optronics si dle Digitimes a LED Inside chystá velkou novinku týkající se podsvícení. Půjde o nasazení Mini-LED, které se mají představit především v herních panelech a výsledných monitorech. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
CERN odstartoval proces významného vylepšení Velkého hadronového urychlovače CERN odstartoval proces významného vylepšení Velkého hadronového urychlovače
Large Hadron Collider (LHC) je v provozu už od roku 2010 a nyní odstartoval proces jeho významného vylepšení, po němž budeme moci mluvit o HL-LHC, čili High-Luminosity. O co se v tomto případě jedná?
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Výrobci grafických karet očekávají v druhém pololetí výrazný pokles prodejů Výrobci grafických karet očekávají v druhém pololetí výrazný pokles prodejů
Tchaj-wanští výrobci a dodavatelé grafických karet musejí počítat s tím, že dodávky na trh budou mít v druhém letošním pololetí sestupnou tendenci. Důvod je naprosto zřejmý, a sice značně ochablý zájem těžařů. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek6 komentářů
External Funds Used ukáže celkovou útratu na Steamu External Funds Used ukáže celkovou útratu na Steamu
Pokud by vás zajímalo, kolik peněz už jste utratili na Steamu za hry či jiné zboží, dosud jste pomocí svého klienta neměli možnost, jak to rychle a přesně zjistit. Valve nám ale tuto možnost brzy dá a půjde o nástroj External Funds Used. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Tom Forsyth, architekt Larrabee, se vrací do Intelu pomoci s vývojem GPU Tom Forsyth, architekt Larrabee, se vrací do Intelu pomoci s vývojem GPU
Intel už se nijak netají s tím, že pracuje na vývoji samostatných GPU, které mají být dost výkonné i pro moderní hry. Ostatně proto si k sobě z AMD přetáhl Raju Koduriho a ten nyní rozšiřuje svůj tým. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek