reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NASA opět koketuje s atomovým pohonem pro rakety

14.8.2017, Jan Vítek, aktualita
NASA opět koketuje s atomovým pohonem pro rakety
Dle letitých představ by dnešní rakety už běžně měly využívat atomový pohon, stejně jako mnoho jiných věcí, jako například automobily. Nic takového se nestalo, ale nyní NASA opět zkoumá možnosti, jak využít atom pro pohon raket. 
Opět jde o rychlé a efektivní dosažení Marsu a jiných vzdálených cílů, kam se sice už lidmi vytvořené stroje dostanou, ale mohly by se dostat lépe. My jsme se nedávno podívali na motor VASIMR, které lze označit za plazmové rakety, ale nyní půjde opět o sílu atomového štěpení. 
 

NASA se tak začala znovu zabývat systémem Nuclear Thermal Propulsion (NTP) a za tímto účelem se spojila s firmou BWXT Nuclear Energy, která slouží i jako dodavatel jaderného paliva pro US Navy. Navázat tak chce na snahy z 50. let minulého století, kdy se pracovalo na motorech NERVA (Nuclear Engine for Rocket Vehicle Application), které měly využívat nukleární reaktor pro zahřívání tekutého dusíku na velice vysoké teploty, přičemž ten by při velkých rychlostech unikal skrz trysky, a tvořil tak tah. Měl potenciál být dvakrát efektivnější než ty nejlepší soudobé raketové motory a také by dokázal urychlit vesmírné plavidlo na mnohem vyšší rychlost. Let, který by tak s raketovým motorem zabral 8 až 9 měsíců by tak mohl trvat jen 3 až 4. 
 
Projekt NERVA ale spoléhal na vysoce obohacený uran a vyžadoval, aby motor pracoval při teplotě až téměř 5000 °C, což v překladu znamená velké riziko. Takže se potýkal s problémy a nakonec byl zrušen na začátku 70. let. Nyní NASA myšlenku využití atomového štěpení pro pohon raket oživuje, a to přidělením 18,8 milionů dolarů firmě BWXT, která bude zkoumat, jak využít nízko obohacený uran 235 ve svém reaktoru, se kterým se pracuje daleko bezpečněji než s vysoce obohaceným. 
 
 
Společnost BWXT plánuje spojit uran s čistým wolframem (poměr 1:9) a vytvořit keramicko-kovový materiál známý jako cermet, čímž by palivo stabilizovala a umožnila s ním pracovat při vysokých teplotách mnohem bezpečněji. 
 
Už v průběhu příštího týdne má NASA rozhodnout, zda cesta společnosti BWXT je schůdná a pokud ano, pak právě BWXT v dohledné době začne s výrobou cermetu, která potrvá asi rok. Pak už by měly následovat zkoušky motoru, a to v zařízení Marshall Space Flight Center v Huntsville (Alabama). 
 
Zdroj: Newatlas
reklama