reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Navi mají mít 8 Shader Enginů, bude více ROP či výkonnější geometrie?

22.5.2019, Jan Vítek, aktualita
Navi mají mít 8 Shader Enginů, bude více ROP či výkonnější geometrie?
Jak bude vylepšena architektura grafických čipů Navi, to je stále záhada. Proslýchalo se, že toto vylepšení bylo to poslední, na čem Raja Koduri pracoval před svým odchodem k Intelu a nyní se rýsuje jedna možnost.
Komachi Ensaka, jeden z leakerů informací o chystaném PC hardwaru, na svém Twitteru zveřejnil informace o čipech Navi 10. Je tak jasné, že je nemůžeme brát jako fakt, ale zatím spíše jen jako možnost. 
 
O čipech Navi 10 už víme téměř jistě to, že využijí 256bitové rozhraní pro GDDR6. Pak už jen bude záležet na tom, zda AMD využije stejné paměti jako NVIDIA na svých GeForce RTX a pokud ano, pak Navi 10 budou moci poskytnout stejnou propustnost i jako RTX 2080, a tedy až o 75 % vyšší než Polaris 30. O GPU jako takových toho moc nevíme, i když včera byly zveřejněny informace od firmy Sapphire, dle nichž chce AMD konkurovat modelům GeForce RTX 2070 a nižším. Zní to logicky, když Radeon VII v nabídce přetrvá jako konkurence pro RTX 2080 a nejvyšší model v portfoliu desktopových karet AMD. 
 
Ensaka nám přitom dal k dispozici tento diagram, který ukazuje na uspořádání Navi 10 z celkem osmi SE (Shader Engine), z nichž každý se pak skládá především z pěti CU (Compute Unit). A že jedna CU rovná se 64 jader Stream Processor, pak nám to ukazuje na 2560 jader, čili jen o 256 více v porovnání s Polaris 20 i 30 na kartách Radeon RX 580 a 590. 
 
 
Stejný počet 2560 jader nabídl ve své době už Radeon R9 290 s čipem Hawaii Pro, jenomže tehdy to bylo v konfiguraci 10 CU na jeden engine, takže SE zde byl poloviční počet. Nicméně čtyřikrát render-backend na jeden SE představovalo i tak celkem 64 rasterizačních jednotek ROP. 
 
Polaris 10, 20 i 30 zůstaly u počtu čtyř SE, ale v jejich případě už byl počet jednotek ROP pouze poloviční, zatímco počet texturovacích jednotek TMU proporčně odpovídal. Takže pokud Hawaii Pro na R9 290 či R9 390 na měly konfiguraci 2560:160:64, následující Radeony RX 480, 580 i 590 už měly 2304:144:32 (SP:TMU:ROP), čili srovnatelný počet výpočetních jader, ale v případě Polarisů jen poloviční počet ROP. 
 
Polaris 10 
 
Zmínit můžeme také Vegu, jejíž konfigurace vychází přímo z čipů Fiji. V jejich případě počet SP narostl na plných 4096, což je strop pro architekturu GCN, ovšem počet ROP zůstal na 64, takže se dá říci, že Fiji i Vega jsou s počtem ROP stejně jako Polaris. 
 
Pokud se tak nyní mají CU rozředit mezi více SE, mohlo by to znamenat, že AMD se rozhodlo opět navýšit počet ROP, i když se nedá říci, že zrovna v nich by měla být achillova pata dnešních GPU Polaris a Vega. Spíše můžeme doufat, že AMD něco provedlo s konfigurací procesorů pro geometrické operace (geoP), v nichž mnozí vidí ten největší problém. Ostatně takový Radeon VII má svůj hrubý výkon plně srovnatelný i s GeForce RTX 2080 Ti a svým paměťovým subsystémem ji dalece předčí, jen ve hrách se to zrovna neprojevuje a tak je AMD rádo, když může konkurovat jen modelu RTX 2080 a v tesselaci se dokáže dostat sotva na úroveň RTX 2070. 
 
 
Tak uvidíme, nicméně diagram od Ensaky nám přináší naději, že Navi skutečně nebudou jen výše taktované Polaris s více jádry a že proběhly významné změny. 


reklama