reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NIO: 150kWh solid-state baterie s 360Wh/kg bude hodně drahá a jen na pronájem

15.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
NIO: 150kWh solid-state baterie s 360Wh/kg bude hodně drahá a jen na pronájem
Čínská automobilka NIO už brzy uvede do svých aut nové 150kWh semi-solid-state akumulátory společnosti WeLion s velmi vysokou energetickou hustotou 360 Wh/kg. Prozatím budou jen na pronájem a nebudou vůbec levné.
Společnost NIO představila nový elektrický sedan ET7 v lednu roku 2021 se 75kWh a 100kWh akumulátorem. Tehdy současně oznámila, že v budoucnu přijde i ve verzi se solid-state akumulátorem schopným pobrat až 150 kWh energie. Tato novinka byla oznámena na konec roku 2022, nicméně asi jen málokdo předpokládal, že se to bez problémů stihne a reálněji vypadalo spíše letošní jaro nebo léto. Zatím ještě stále není vyhráno, nicméně čím dále se vše blíží uvedení, tím pravděpodobněji to vypadá, že bude k dispozici opravdu ještě v průběhu první poloviny tohoto roku (nebo někdy na začátku léta).
 
NIO ET7
 
I když NIO hovoří o tom, že by vůz mohl nabídnout více než 1000km dojezd (poloviční 75kWh slibuje 530 km dle velmi optimistické normy CTLC), myslím, že takovým běžným dojezdem by mohlo být něco okolo 700-800 km na jedno nabití. Také víme to, že nepůjde o plně solid-state akumulátory, ale o semi-solid-state, a jejich výrobcem má být čínská společnost WeLion. Zásadním problémem je ale cena nového akumulátoru. Podle spoluzakladatele Qina Lihonga baterka stojí tolik, co elektrický sedan ET5. Ten bez akumulátoru (dá se pronajímat) vyjde na 258 tisíc RMB (830 tisíc Kč), takže opravdu nejde o levnou záležitost.
 
I kvůli velmi vysoké ceně NIO nechce nabízet 150kWh akumulátor k jednorázovému zakoupení, ale bude k mání ze začátku pouze přes předplatné (75kWh a 100kWh akumulátory mají k dispozici obě možnosti). Připomeňme, že ET7 bez baterie stojí 388 tisíc RMB, se 75kWh baterkou je za 458 tisíc a se 100kWh baterií pak za 516 tisíc (předplatné na baterku jsou pak 980, resp. 1680 juanů měsíčně). Pokud by platilo to, co řekl Lihong o ceně 150kWh varianty akumulátoru, pak by se cena vozu v případě jednorázového nákupu teoreticky vyšplhala na cca 650 tisíc RMB.
 
Také můžeme říci, že zatímco 100kWh akumulátor vyjde zákazníka na 132 tisíc RMB (cca 19300 USD, na naše okolo 430 tisíc Kč, což rovněž znamená 193 USD/kWh), 150kWh verze by se mohla pohybovat nejen kvůli o 50 % většímu množství energie, kterou pojme, ale také dražší koncepci, kolem oněch 260 tisíc RMB (cca 38000 USD, tedy přes 250 USD/kWh). Jak ale již bylo řečeno, takový nákup vozu se 150kWh akumulátorem ale prozatím nebude možný a společnost ho chce umožnit až později. Prozatím bude umožněn již zmíněný pronájem akumulátoru za blíže neurčenou cenu.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama