Nvidia G-Sync konečně bez potřeby drahého čipu Nvidie díky spolupráci s MediaTekem
21.8.2024, Milan Šurkala, aktualita
Plná podpora synchronizační technologie Nvidia G-Sync dosud vyžadovala přítomnost poměrně drahého čipu Nvidie, což prodražovalo monitory. Nově to ale díky spolupráci s MediaTekem nebude potřeba.
Technologie Nvidia G-Sync byla představena před více než dekádou v roce 2013. Oceňována byla za řešení problému trhání obrazu v důsledku rozdílné frekvence posílání obrazu na monitor a obnovovací frekvence monitoru, kdy se monitor mohl nově přizpůsobit rychlosti grafické karty a nevykreslovat jen část snímku, který se pak někde "přetrhnul".
Mělo to ale i své nevýhody. K plnohodnotnému fungování byl zapotřebí speciální čip (scaler) od Nvidie, který byl drahý, což prodražovalo monitory, také měl vysokou spotřebu energie. Konkurenční AMD FreeSync nic takového nepotřebovalo a rychle se rozšířilo na většinu monitorů. Nvidia sice v roce 2019 představila G-Sync Compatible, kdy omezeně fungující G-Sync pracoval i na monitorech bez tohoto čipu, ale pro plnou podporou technologií byl čip stále potřeba. To se ale nyní mění. Nvidia oznámila, že díky spolupráci se společností MediaTek bude G-Sync fungovat na drtivé většině monitorů i bez tohoto speciálního čipu.
Většina dnešních monitorů má totiž scalery od společnosti MediaTek a díky této spolupráci bude G-Sync běhat i na těchto scalerech a nebude vyžadovat ty speciální od Nvidie. To znamená, že i bez speciálního čipu Nvidie budou monitory podporovat technologie pro nízké latence s HDR, Reflex Analyzer nebo ULMB. Přinesou také podporu funkce Nvidia G-Sync Pulsar, což je funkce G-Sync a ULMB dohromady, přičemž prvními třemi monitory, které to budou podporovat, jsou Asus ROG Swift 360Hz PG27AQNR, Acer Predator XB273U F5 a AOC Agon PRO AG276QSG2.