reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA otevřela technologii PhysX

5.12.2018, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA otevřela technologii PhysX
NVIDIA je známa spíše jako společnost, která využívá své vlastní uzavřené technologie, ovšem v případě PhysX už to neplatí. Tato technologie nově patří mezi otevřené, takže mluvíme o open source. 
NVIDIA tak sama ohlásila, že PhysX verze 3.4 je nyní open source a ještě do konce roku dorazí verze 4.0, pro niž bude platit to samé. To je jistě dobrá zpráva pro herní průmysl a majitele Radeonů, protože to znamená, že PhysX může získat větší podporu ze strany hardwaru i softwaru, když už nebude určen pouze pro GeForce. 
 
 
Kde se ale vůbec tato technologie vzala? Z hardwarového hlediska šlo o slepou větev akcelerátorů PPU (Physic Processing Unit) firmy Ageia, která si myslela, že si hráči budou podobně jako dříve v případě karet 3DFx kupovat samostatné akcelerátory, aby ty nabídly lepší simulaci fyzických interakcí ve hrách. Firmu Ageia nakonec schramstla NVIDIA a technologii PhysX integrovala do svých produktů tak, aby prostě mohla pracovat přímo na grafickém čipu. 
 
NVIDIA přitom dříve využívala PhysX jako svou výhodu, kterou AMD nemělo, a tak nám tato technologie měla dát další důvod proč kupovat karty GeForce. Proto se ani nedalo uvažovat o tom, že by se PhysX otevřelo, jak se právě stalo. Časy se mění, ale je to skutečně tak jednoduché? 
 
PhysX lze nyní volně využít v rámci prosté licence BSD-3 a dle Extremetech je k dispozici pod stejnou licencí také framework APEX postavený kolem PhysX. APEX obsahuje už zkompilované soubory podporující akceleraci PhysX na GPU a přepracováním samotného APEXu tak o tuto podporu přijdeme. Vypadá to tak, že akcelerace PhysX na různých platformách bude možná, dokud se někdo nebude šťourat v samotném frameworku APEX. 
 
Proč se k tomu ale NVIDIA vůbec rozhodla? Vypadá to, že vůbec ne kvůli hrám, ale proto, že PhysX je důležitá technologie využívaná také v oblastech AI, robotiky, počítačové grafiky, autonomního řízení a HPC. Článek na serveru Extremetech vyznívá snad až příliš negativně a my raději zůstaneme prostě u toho, že PhysX SDK je nyní otevřené a přístupné pro využití na široké řadě zařízení od chytrých telefonů až po počítače s výkonnými CPU a GPU. 
 
Zdroj: NVIDIA


reklama