NVIDIA uvádí GeForce GTX 1080 a GTX 1070 s Pascalem
7.5.2016, Milan Šurkala, aktualita

Konečně je to tady a společnost NVIDIA představuje grafické čipy Pascal na grafických kartách GeForce GTX 1080 a GTX 1070. Výkon ve virtuální realitě má být až dvojnásobný ve srovnání s GeForce GTX Titan X.
Poslední týdny se hodně diskutovalo na téma grafických čipů NVIDIA Pascal a grafických karet GeForce GTX 1080 a GTX 1070. Ty mají přinést zejména výrazně vyšší efektivitu než předchozí architektura Maxwell. NVIDIA hovoří až o 3krát vyšším výkonu na watt, což je dáno také přechodem na 16nm FinFET technologii výroby. Ostatně najdete tu neuvěřitelných 7,2 miliardy tranzistorů, přičemž karta má mít spotřebu jen 180 W. Maximální teplota čipu činí 94 °C.

To ale zdaleka není všechno. U karty GeForce GTX 1080 najdete až 8 GB GDDR5X paměti. GTX 1080 nabídne neuvěřitelný efektivní takt 10 GHz, při 256bitové paměťové sběrnici se můžete těšit na datovou propustnost 320 GB/s.
Také specifikace grafického čipu jsou rozhodně dost zajímavé. Máte tu 2560 CUDA jader a takt 1607 MHz, jenž se může zvýšit až na 1733 MHz. NVIDIA slibuje výkon 9 TFLOPS. Při prezentaci nicméně běžel čip ještě na mnohem vyšší frekvenci 2144 Mhz a dosahoval teploty jen 67 °C, paměti pak byly přetaktovány na více než 11 GHz. O levnější GeForce GTX 1070 toho až tak moc nevíme, nicméně její výkon by měl dosahovat 6,5 TFLOPS a využívat by měla 8 GB GDDR5 pamětí.

Ve virtuální realitě má nová GeForce GTX 1080 nabídnout dvakrát tak velký výkon než GeForce GTX Titan X a téměř trojnásobný ve srovnání s GeForce GTX 980. Ve hrách Rise of the Tomb Raider a The Witcher 3: Wild Hunt pak nabídne výkon vyšší o zhruba tři čtvrtiny než GTX 980. Obecně na virtuální realitu jsou nové karty hodně zaměřené. Technologie VRWorks nabídne simultánní multi-projekci a tvorbu obrazu pro levé a pravé oko v jediném průchodu. VRWorks Audio používá technologii NVIDIA OptiX technologii pro sledování trasy zvuků ve virtuálním světě (forma ray tracingu pro zvuk). NVIDIA PhysX pro VR pak dává možnost odezvy ovladačů při kolizích ve virtuální realitě.

Samozřejmostí je podpora technologií jako jsou NVIDIA SLI, G-Sync, Ansel, GameStream, Vulkan, DirectX 12, OpenGL 4.5, GPU Boost 3.0 a několika dalších. Technologie Ansel umožňuje snímat screenshoty ze hry z jakýchkoli úhlů až ve 32× vyšším rozlišení než je rozlišení obrazovky. Umožňuje tvorbu 360° záběrů pro virtuální realitu. Technologie by se měla objevit v herních titulech jako jsou Tom Clancy's The Division, The Witness, Lawbreakers, The Witcher 3, Paragon, No Man's Sky, Obduction, Fortnite a Unreal Tournament.
Karty budou tradičně určeny pro PCI-Express 3.0 sloty. Podporována jsou rozlišení až 7680×4320 pixelů při 60 Hz. Pokud jde o výstupy, je možné využívat DP 1.4, HDMI 2.0b nebo DL-DVI. Cena GeForce GTX 1080 byla stanovena na $599, speciální "Founders Edition" (s možností dosahvoat vyšších taktů) pak bude k dispozici za $699 od 27. května. Slabší GeForce GTX 1070 má startovat na $379, sériie "Founders Edition" pak má vyjít na $449, prodeje těchto karet začnou 10. června.
Zdroj: nvidia.com, geforce.com