www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Pro test Starlineru mohly být fatální dvě softwarové chyby

Pro test Starlineru mohly být fatální dvě softwarové chyby
, , aktualita
Boeing CST-100 Starliner se měl nedávno v testu navést k Mezinárodní vesmírné stanici, připojit se k ní a opět přistát. To se ovšem nevyvedlo a nyní už víme, že za tím stály dvě chyby v softwaru. 
K oblíbeným
reklama
Po neúspěšném testu, který však nevyústil ve fatální selhání, se začalo mluvit o tom, že NASA by jej i tak mohla uznat. Nejdříve ale bude třeba provést důkladné vyšetřování toho, co konkrétně se v prosincovém testu pokazilo. Už víme, že Starliner kvůli softwarové chybě spálil příliš mnoho paliva na to, aby mohl bezpečně pokračovat v cestě k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), a tak byl namísto toho naveden na přistání, což se mu už podařilo bez chyb. 
 
 
Boeing tak už dříve společně s NASA zahájil vyšetřování prosincového selhání a nyní se díky tomu dozvídáme o celkem třech chybách, které testovací let poznamenaly a z toho dvě jsou natolik závažné, že mohly být pro něj fatální, čili my bychom se v takovém případě nekoukali na Starliner dosedlý uprostřed pouště, ale přinejlepším na jeho trosky. 
 
 
Dvě chyby by přitom fatální byly, kdyby do řízení lodi nezasáhlo pozemní středisko. Boeing už dříve uvedl, že šlo jednak o chybu spojenou s časovačem mise (mission elapsed timer - MET), kvůli čemuž byl proveden nesprávný zážeh v nesprávnou dobu, a loď tak byla navedena na nevhodnou oběžnou dráhu. 
 
Kvůli chybě MET si tak loď myslela, že už probíhá mnohem pozdější část mise a nebýt zásahu řídicího střediska, nesprávný zážeh by ji nenavedl na bezpečnou orbitu. To je tedy jedna ze dvou závažných chyb a ta druhá se týkala servisního modulu, který si Starliner vezl s sebou na ISS, ale ten musí být před vstupem do atmosféry odhozen. Konkrétněji šlo právě o sled úkonů pro jeho odhození (Service Module Disposal Sequence). Ten má být správně proveden automaticky před sestupem, ale k tomu nedošlo, takže musel opět následovat zásah řídicího střediska. 
 
Dozvídáme se tak, že přistání Starlineru přece jen nebylo tak ukázkové, jak bylo hlášeno, alespoň tedy co se týče úvodních úkonů. Co se týče poslední chyby, ta je stále vyšetřována, takže nelze říci nic o její závažnosti, či o tom, jak se podepsala na výsledku mise. 
 
Samotná NASA přitom dodává, že kontrolní mechanismy Boeingu měly takové chyby v softwaru odhalit předem a výsledek dané mise ukazuje na to, že to ve firmě nefunguje, jak by mělo, což je nezvykle otevřené vyjádření. A na jeho základě by se dalo uvažovat o tom, že NASA Boeingu zatím nedá zelenou pro vynášení lidí na ISS, a to zvláště když díky SpaceX snad ani nebude muset.
 
Zdroj: NASA


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
AOC představuje rychlý monitor AG273QZ se 27" panelem AOC představuje rychlý monitor AG273QZ se 27" panelem
AOC představuje dle svých slov vysoce výkonný monitor AG273QZ, který nabídne především rychlý panel s úhlopříčkou 27". A i když jde o TN, výrobce mluví o nové generaci s kvalitními barvami, jak naznačují i specifikace.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Igor's Lab: NVIDIA Ampere v březnu ještě nečekejme Igor's Lab: NVIDIA Ampere v březnu ještě nečekejme
Nové informace šířící se o generaci Ampere přinášejí očekávání toho, co NVIDIA chce za měsíc představit na své GDC 2020. Optimisté očekávají Ampere a ti největší optimisté dokonce herní Ampere. A jak to vidí v Igorově laboratoři?
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Jaký bude "velký Radeon Navi"? Prý až 5120 jader a 2TB/s propustnost Jaký bude "velký Radeon Navi"? Prý až 5120 jader a 2TB/s propustnost
Fámy kolují nejen o očekávaných čipech NVIDIA Ampere, ale také kolem "velkých Navi", jak se označuje hi-end, který si má AMD připravovat pro letošní rok. Nové informace mají mít původ ve firmě SK Hynix.
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
CD Projekt je 2. největší evropské herní studio, ovšem s velkým odstupem od 1. CD Projekt je 2. největší evropské herní studio, ovšem s velkým odstupem od 1.
Polské studio CD Projekt Red se může pochlubit pozici evropské dvojky mezi největšími herními studii. Může se těšit z velice dobrých prodejů titulu The Witcher 3: Wild Hunt a nadějného Cyberpunk 2077. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Mars je definitivně seismicky aktivní, InSight detekoval 174 záchvěvů Mars je definitivně seismicky aktivní, InSight detekoval 174 záchvěvů
Můžeme už říci, že díky InSight je možné potvrdit seismickou aktivitu planety Mars. Modul totiž během 10 měsíců detekoval 174 záchvěvů, přičemž NASA mluví také o vulkanické aktivitě této planety. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek