Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Project Astoria končí – Microsoft místo něj kupuje Xamarin

26.2.2016, Michal Hala, aktualita
Project Astoria končí – Microsoft místo něj kupuje Xamarin
Projekt na emulaci Androidu ve Windows 10 Mobile známý pod kódovým jménem Project Astoria končí. Byl příliš komplikovaný. Microsoft místo toho koupil společnost Xamarin a to by snad mohla být ta správná cesta k aplikacím nejen pro mobilní Windows.
Vezměme to od počátku. Lidé nechtějí migrovat z Androidu a iOSu na mobilní Windows zejména z toho důvodu, že počet aplikací je naprosto nesrovnatelný. Jistě nemusím uvádět v čí prospěch. No a aplikací je málo, protože vývojáři nechtějí pro mobilní Windows psát aplikace, protože je málo uživatelů a vývoj tak není dostatečně lukrativní.


Universal Windows Platform


Teď je třeba připomenout si možnosti, které až dosud měli vývojáři toužící z nějakého důvodu psát pro Windows 10 Mobile (v následujícím prvním případě pak pro celou rodinu Windows 10):
  • Nově napsat univerzální aplikaci, která poběží od mobilu po desktop – ovšem pro vývojáře to znamená nutnost začít od víceméně od začátku. Ale pokud neuvažujeme jen mobilní verzi Windows 10, tak je tu přes 200 miliónů uživatelů (a slíbená miliarda možná do tří let). Celé to dává logiku, ale jen pro určité typy aplikací (co dávají smysl i na desktopu) a spíš až časem. Zatím to takhle moc nefunguje, byť se už první univerzální aplikace objevují.
  • Pak tu byl Project Astoria, což měla být jakási pseudoemulace Androidu. Vývojářům by stačilo vzít aplikace pro Android a s určitými úpravami je přeportovat do prostředí Windows. Celé to ale příliš vytěžovalo zdroje mobilního zařízení, takže aplikace byly pomalé a navíc spotřeba energie vysoká. Microsoft teď definitivně potvrdil konec projektu, který byl už od podzimu u ledu.
  • Trochu nadějněji vypadá Project Islandwood. To je zajištění takového vývojového prostředí, které umožní vzít kód v Objective-C určený původně pro iOS a s minimem práce ho přeportovat pro mobilní Windows 10. Jenže to v praxi zatím prý moc nefunguje.
  • Další možností je Project Centennial, což má být přeportování originálních desktopových aplikací do prostředí mobilních Windows 10. Ani tohle na žádný průlom nevypadá a moc šancí bych tomuto záměru nedával.
  • No a nakonec je to Project Westminster, což má být možnost zabalit webové aplikace do balíčku, který už poběží na mobilních Windows 10. Moje hodnocení je stejné jako v předchozím případě.
Takže po odpískání Projectu Astoria, který od počátku trpěl problémy, zbývají Redmondu dvě možnosti, resp. strategie. První je přesvědčit vývojáře, aby vytvářeli univerzální aplikace, což se možná povede, ale nejspíš ne dřív než bude počet zařízení s Windows 10 ještě výrazně vyšší. Nebo prostě bude počet univerzálních aplikací pomalu narůstat.

Druhá možnost je Project Islandwood, který ale není zcela dotažený. Navíc Apple přišel s novým jazykem Swift, který by měl do budoucna nahradit Objective-C. S ním Islandwood nepočítá, takže výhledově jde dost možná o slepou větev – pokud se do budoucna celý projekt nepřizpůsobí této změně.


Technologe Xamarin
Zdroj: Xamarin


A aby to celé bylo ještě zamotanější, tak Microsoft teď koupil společnost Xamarin, která má pro vývojáře další, úplně jiné a celkem elegantní řešení. Kód se napíše jednou v C# a vývojářská technologie Xamarinu už se postará o přeložení kódu pro každou z platforem (viz obrázek). A rázem píšete pro miliardy potenciálních uživatelů.

Pokud se spojí přednosti řešení Xamarinu s potenciálním lákadlem univerzálních aplikací, mohl by Microsoft trefit hřebík na hlavičku. Jestli jsem to správně pochopil, tak s technologií Xamarinu je možné vytvářet univerzální aplikace už teď. Tohle by měla být ta nejlepší cesta pro vývojáře i pro Microsoft.

V záloze je navíc plán B. Microsoft stejně sám vytváří spousty aplikací pro iOS a Android už teď a evidentně v tom hodlá pokračovat, takže investice do Xamarinu se mu vyplatí tak jako tak.

Zdroj: Anandtech, Microsoft