reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Qualcomm ukázal dynamické napájení vozů přímo ze silnice

22.5.2017, Jan Vítek, aktualita
Qualcomm ukázal dynamické napájení vozů přímo ze silnice
Ve firmě Qualcomm si řekli, že když můžeme mít bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, tak proč ne elektrovozů? Potřebujeme k tomu příslušně upravené auto a pak silnici, která bude ukrývat příslušné systémy napájení. V tom je ale ten problém.
Pro společnost Qualcomm, kterou známe především jako výrobce mobilních čipů, tak tato odbočka do automobilismu v podstatě ani není tak velká. Představuje vizi o budoucnosti bezdrátového nabíjení na silnicích, a to konkrétně technologii Qualcomm Halo označovanou za DEVC (Dynamic Electric Vehicle Charging). Ta by nám tak teoreticky zajistila i na elektropohon neomezený dojezd, ovšem i nezasvěcený člověk může ihned vidět dva velké potenciální problémy: cena implementace napájecího systému do vozovek a pak zajištění dostatku energie pro průběžné dobíjení jezdících aut.





Nyní budeme ale konkrétně mluvit o nové verzi systému Halo, přičemž tu starou statickou Qualcomm nazývá WEVC (Wireless Electric Vehicle Charging). DEVC má umožnit automobilu pohybujícímu se rychlostmi přes 100 km/h bezdrátově sbírat až 20 kW energie. Systém přitom funguje obousměrně, takže zvládne napájet dva vozy pohybující se opačnými směry. Zda je to z praktického hlediska vhodné, to už je pochopitelně věc jiná.





Předvaděčka nové technologie proběhla nyní ve Francii na testovací dráze u Satory Versailles. Ta má délku sto metrů a jezdily po ní dva upravené vozy Renault Kangoo s příslušnou výbavou pro bezdrátové napájení. Tento test byl také podpořen ze strany Evropské Komise a jejího projektu FABRIC, který má zkoumat technologickou, ekonomickou a socio-enviromentální využitelnost DEVC. FABRIC také přirozeně počítá s tím, že výsledné vozy by byly samořiditelné, a tak bychom si je mohli objednávat jako taxi. I Qualcomm počítá s tím, že systémy WEVC a DEVC by se uplatnily především jako součást moderních aglomerací spíše než jako napájení pro dálkové cesty.





Ten samý Qualcomm ale vidí jako největší problém těchto systémů právě jejich cenu, která bude bránit brzkému a širokému nasazení. Co se týče jeho testovací DEVC dráhy, pak ta je tvořena celkem čtyřmi 25metrovými úseky, kde každý má svůj zdroj napájení. Každý úsek tvoří 14 bloků BAN (Base Array Network) magneticky napojených na páteřní kabel. Energie je pak přenášena na dvě 10kW VP (Vehicle Pad) umístěná na podvozku automobilů, které si pak 85kHz střídavý proud mění na stejnosměrný dle potřeb. Se stejnou výbavou by se pak vozy mohly bezdrátově nabíjet stojíc nad zařízením WEVC.

Zdroj: Hexus.net
reklama