Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT
4.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze

Přestože nejsme první, kdo nabízí recenzi nového Radeonu X1800GTO, rozhodli jsme se na něj podívat z trochu jiného úhlu. Zatímco tato karta je díky své ceně soupeřem GeForce 7600GT, my jsme se rozhodli do srovnání přidat ještě GeForce 7900GT, která je sice přibližně o 2000 Kč dražší, ale zato nabízí velmi slušný výkon.
Kapitoly článku:
- Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT
- Sapphire Radeon X1800GTO
- ASUS GeForce 7900GT TOP
- Přetaktování, teploty a hluk
- Testovací sestava a metodika
- Testy - syntetické benchmarky
- Testy - Far Cry, Battlefield 2
- Testy - Call of Duty 2, Serious Sam 2
- Testy - F.E.A.R., NFS Most Wanted
- Testy - The Elder Scrolls IV: Oblivion
- Testy - Quake 4, Chronicles of Riddick
- Srovnání: 7600GT vs. X1800GTO vs. 7900GT
- Závěr
Poslední měsíce nás stále přesvědčují, že rozjetý vlak grafického průmyslu se v oblasti IT bude zastavovat jen těžko. Zatímco vývoj procesorů se trochu přibrzdil, na grafické karty jsou kladeny stále vyšší nároky, a to nejen od herních vývojářů, ale překvapivě i ze strany Microsoftu, který bude pro své Windows Vista požadovat podporu DirectX 10 (nebo-li WGF2.0).
Přesto je kladnou zprávou, že finančně nebude grafická karta nikdy neúnosnou záležitostí, jak jsme se o tom přesvědčili i v recenzi grafik do 7 tisíc Kč předminulý týden. Právě tento test bych chtěl dnes doplnit o další dvě karty. Radeon X1800GTO, levnější z testované dvojice, již klesl cenově dokonce pod 6500 Kč, GeForce 7900GT se pohybuje kolem 8500 Kč a do srovnání ji zařazuji z důvodu velmi výhodného poměru cena/výkon. Ale nepředbíhejme.

Oblivion je důkazem pokroku real-time 3D grafiky
Ještě úvodem by bylo vhodné testované karty trochu okomentovat. Tak tedy nejdříve Radeon X1800GTO - ten je postaven na high-endovém jádře R520 a cenově je cílen do vyššího mainstreamu, takže se možná dočkáme ještě lehkého zlevnění. Aby byl tento "macek" k sehnání za dostupnou cenu, muselo ATi sáhnout k méně podařeným čipům R520, u kterých byl vypnut jeden pixel shader quad a celkem tedy obsahuje X1800GTO dvanáct pixel shaderů (plně funkčních samozřejmě).
Výhod této karty je oproti cenově podobně postaveným konkurentům hned několik. Zcela určitě je to nová architektura, která ale zároveň těží z vysoké paralelizace (v kontrastu je tu Radeon X1600XT, který je sice odvozen dokonce od R580, ale výkonnostně se neprosazuje). Dále je to plná podpora Shader Modelu 3.0, a to včetně kombinace FSAA se všemi běžnými technikami HDR. Nevýhody se ale také najdou a zmíním je dále v článku.

Proti ATi nám stojí od konkurenční stáje GeForce 7900GT, která byla nedávno představena společně se svoji levnější sestřičkou 7600GT. Podobně jako X1800GTO má i tato karta nVidie oslovit ve svém segmentu cenou, protože oproti GeForce 7800GT je podstatně levnější a i když už lehce přesahuje hranici mainstreamu, má díky výkonu co nabídnout.
Základem karty je jádro G71, které má oproti G70 méně tranzistorů, menší spotřebu a celkově je velmi optimalizované. Se svými 24 pixel pipelines a 16 ROPs nabízí obrovskou výpočetní sílu a dvojnásobek shaderů ve srovnání s Radeonem X1800GTO se hodně projevuje. Další parametry najdete dále:
A ještě pár detailů. Jádro R520 na Radeonu X1800GTO obsahuje 321 milionů tranzistorů a je vyráběno 90nm procesem u TSMC. Frekvence jádra i paměti je shodných 500MHz (paměti běží efektivně na 1 GHz), což ve spojení s 256-bitovou paměťovou sběrnicí ústí ve fillrate 6 Gpixel/s a propustnost pamětí 32 GB/s. Aritmetickou část tvoří 8 vertex shaderů, 12 pixel shaderů a 12 texturovacích jednotek, stejně tak i 12 Render Back-Ends.
GeForce 7900GT je také 90nm čip a na 196 mm^2 se nachází 278 milionů tranzistorů (pro srovnání G70 obsahuje 302 milionů na 334 mm^2). Frekvence 450/660MHz a 256-bitová sběrnice znamenají následující parametry: pixel fillrate 7,2 Gpixel/s, texel fillrate 10,8 Gpixel/s a propustnost 42,2 GB/s. K těmto číslům bychom ale nedošli, kdybychom neznali počty pipelines - 8 vertex a 24 pixel pipelines a 16 ROPs. Vše přehledně v tabulce je zde:
Nyní se již můžeme podívat na samotné testované karty.
Přesto je kladnou zprávou, že finančně nebude grafická karta nikdy neúnosnou záležitostí, jak jsme se o tom přesvědčili i v recenzi grafik do 7 tisíc Kč předminulý týden. Právě tento test bych chtěl dnes doplnit o další dvě karty. Radeon X1800GTO, levnější z testované dvojice, již klesl cenově dokonce pod 6500 Kč, GeForce 7900GT se pohybuje kolem 8500 Kč a do srovnání ji zařazuji z důvodu velmi výhodného poměru cena/výkon. Ale nepředbíhejme.

Oblivion je důkazem pokroku real-time 3D grafiky
Tak se nám tedy představte…
Ještě úvodem by bylo vhodné testované karty trochu okomentovat. Tak tedy nejdříve Radeon X1800GTO - ten je postaven na high-endovém jádře R520 a cenově je cílen do vyššího mainstreamu, takže se možná dočkáme ještě lehkého zlevnění. Aby byl tento "macek" k sehnání za dostupnou cenu, muselo ATi sáhnout k méně podařeným čipům R520, u kterých byl vypnut jeden pixel shader quad a celkem tedy obsahuje X1800GTO dvanáct pixel shaderů (plně funkčních samozřejmě).
Výhod této karty je oproti cenově podobně postaveným konkurentům hned několik. Zcela určitě je to nová architektura, která ale zároveň těží z vysoké paralelizace (v kontrastu je tu Radeon X1600XT, který je sice odvozen dokonce od R580, ale výkonnostně se neprosazuje). Dále je to plná podpora Shader Modelu 3.0, a to včetně kombinace FSAA se všemi běžnými technikami HDR. Nevýhody se ale také najdou a zmíním je dále v článku.

Grafická pipeline G70
Proti ATi nám stojí od konkurenční stáje GeForce 7900GT, která byla nedávno představena společně se svoji levnější sestřičkou 7600GT. Podobně jako X1800GTO má i tato karta nVidie oslovit ve svém segmentu cenou, protože oproti GeForce 7800GT je podstatně levnější a i když už lehce přesahuje hranici mainstreamu, má díky výkonu co nabídnout.
Základem karty je jádro G71, které má oproti G70 méně tranzistorů, menší spotřebu a celkově je velmi optimalizované. Se svými 24 pixel pipelines a 16 ROPs nabízí obrovskou výpočetní sílu a dvojnásobek shaderů ve srovnání s Radeonem X1800GTO se hodně projevuje. Další parametry najdete dále:
Detailnější specifikace
A ještě pár detailů. Jádro R520 na Radeonu X1800GTO obsahuje 321 milionů tranzistorů a je vyráběno 90nm procesem u TSMC. Frekvence jádra i paměti je shodných 500MHz (paměti běží efektivně na 1 GHz), což ve spojení s 256-bitovou paměťovou sběrnicí ústí ve fillrate 6 Gpixel/s a propustnost pamětí 32 GB/s. Aritmetickou část tvoří 8 vertex shaderů, 12 pixel shaderů a 12 texturovacích jednotek, stejně tak i 12 Render Back-Ends.
GeForce 7900GT je také 90nm čip a na 196 mm^2 se nachází 278 milionů tranzistorů (pro srovnání G70 obsahuje 302 milionů na 334 mm^2). Frekvence 450/660MHz a 256-bitová sběrnice znamenají následující parametry: pixel fillrate 7,2 Gpixel/s, texel fillrate 10,8 Gpixel/s a propustnost 42,2 GB/s. K těmto číslům bychom ale nedošli, kdybychom neznali počty pipelines - 8 vertex a 24 pixel pipelines a 16 ROPs. Vše přehledně v tabulce je zde:
![]() | Radeon X850XT | Radeon X1800GTO | GeForce 7600GT | GeForce 7900GT |
Grafické jádro | R480 | R520 | G73 | G71 |
Výrobní proces | 130nm | 90nm | 90nm | 90nm |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 321 milionů | 177 milionů | 278 milionů |
Frekvence jádra | 520MHz | 500MHz | 550MHz | 450MHz |
Frekvence paměti | 540MHz (1,08GHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) | 700MHz (1,4GHz DDR) | 660MHz (1,32GHz DDR) |
Velikost paměti | 256MB | 256MB | 256MB | 256MB |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 128-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 34,56 GB/s | 32,0 GB/a | 22,4 GB/s | 42,24 GB/s |
Pixel fillrate | 8,32 Gpixel/s | 6,0 Gpixel/s | 4,4 Gpixel/s | 7,2 Gpixel/s |
Texel fillrate | 8,32 Gpixel/s | 6,0 Gpixel/s | 6,6 Gpixel/s | 10,8 Gpixel/s |
Pixel shadery | 16 | 12 | 12 | 24 |
Počet TMU | 16 | 12 | 12 | 24 |
Počet ROP/RBE | 16 | 12 | 8 | 16 |
Vertex shadery | 6 | 8 | 5 | 8 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | 9.0c SM3 | |
Způsob FSAA | 2x/4x RGMS, 6x sparse sample MSAA, Temporal AA | 2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS + 2xOGSS), Transparent AA | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Nyní se již můžeme podívat na samotné testované karty.