Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT

Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT
, , recenze
Přestože nejsme první, kdo nabízí recenzi nového Radeonu X1800GTO, rozhodli jsme se na něj podívat z trochu jiného úhlu. Zatímco tato karta je díky své ceně soupeřem GeForce 7600GT, my jsme se rozhodli do srovnání přidat ještě GeForce 7900GT, která je sice přibližně o 2000 Kč dražší, ale zato nabízí velmi slušný výkon.
K oblíbeným
reklama
Poslední měsíce nás stále přesvědčují, že rozjetý vlak grafického průmyslu se v oblasti IT bude zastavovat jen těžko. Zatímco vývoj procesorů se trochu přibrzdil, na grafické karty jsou kladeny stále vyšší nároky, a to nejen od herních vývojářů, ale překvapivě i ze strany Microsoftu, který bude pro své Windows Vista požadovat podporu DirectX 10 (nebo-li WGF2.0).

Přesto je kladnou zprávou, že finančně nebude grafická karta nikdy neúnosnou záležitostí, jak jsme se o tom přesvědčili i v recenzi grafik do 7 tisíc Kč předminulý týden. Právě tento test bych chtěl dnes doplnit o další dvě karty. Radeon X1800GTO, levnější z testované dvojice, již klesl cenově dokonce pod 6500 Kč, GeForce 7900GT se pohybuje kolem 8500 Kč a do srovnání ji zařazuji z důvodu velmi výhodného poměru cena/výkon. Ale nepředbíhejme.




Oblivion je důkazem pokroku real-time 3D grafiky


Tak se nám tedy představte…



Ještě úvodem by bylo vhodné testované karty trochu okomentovat. Tak tedy nejdříve Radeon X1800GTO - ten je postaven na high-endovém jádře R520 a cenově je cílen do vyššího mainstreamu, takže se možná dočkáme ještě lehkého zlevnění. Aby byl tento "macek" k sehnání za dostupnou cenu, muselo ATi sáhnout k méně podařeným čipům R520, u kterých byl vypnut jeden pixel shader quad a celkem tedy obsahuje X1800GTO dvanáct pixel shaderů (plně funkčních samozřejmě).

Výhod této karty je oproti cenově podobně postaveným konkurentům hned několik. Zcela určitě je to nová architektura, která ale zároveň těží z vysoké paralelizace (v kontrastu je tu Radeon X1600XT, který je sice odvozen dokonce od R580, ale výkonnostně se neprosazuje). Dále je to plná podpora Shader Modelu 3.0, a to včetně kombinace FSAA se všemi běžnými technikami HDR. Nevýhody se ale také najdou a zmíním je dále v článku.



Grafická pipeline G70

Proti ATi nám stojí od konkurenční stáje GeForce 7900GT, která byla nedávno představena společně se svoji levnější sestřičkou 7600GT. Podobně jako X1800GTO má i tato karta nVidie oslovit ve svém segmentu cenou, protože oproti GeForce 7800GT je podstatně levnější a i když už lehce přesahuje hranici mainstreamu, má díky výkonu co nabídnout.

Základem karty je jádro G71, které má oproti G70 méně tranzistorů, menší spotřebu a celkově je velmi optimalizované. Se svými 24 pixel pipelines a 16 ROPs nabízí obrovskou výpočetní sílu a dvojnásobek shaderů ve srovnání s Radeonem X1800GTO se hodně projevuje. Další parametry najdete dále:

Detailnější specifikace



A ještě pár detailů. Jádro R520 na Radeonu X1800GTO obsahuje 321 milionů tranzistorů a je vyráběno 90nm procesem u TSMC. Frekvence jádra i paměti je shodných 500MHz (paměti běží efektivně na 1 GHz), což ve spojení s 256-bitovou paměťovou sběrnicí ústí ve fillrate 6 Gpixel/s a propustnost pamětí 32 GB/s. Aritmetickou část tvoří 8 vertex shaderů, 12 pixel shaderů a 12 texturovacích jednotek, stejně tak i 12 Render Back-Ends.

GeForce 7900GT je také 90nm čip a na 196 mm^2 se nachází 278 milionů tranzistorů (pro srovnání G70 obsahuje 302 milionů na 334 mm^2). Frekvence 450/660MHz a 256-bitová sběrnice znamenají následující parametry: pixel fillrate 7,2 Gpixel/s, texel fillrate 10,8 Gpixel/s a propustnost 42,2 GB/s. K těmto číslům bychom ale nedošli, kdybychom neznali počty pipelines - 8 vertex a 24 pixel pipelines a 16 ROPs. Vše přehledně v tabulce je zde:


Ikona Odkaz na databázi
Radeon X850XT
Radeon X1800GTO
GeForce 7600GT
GeForce 7900GT
Grafické jádro
R480
R520
G73
G71
Výrobní proces
130nm
90nm
90nm
90nm
Počet tranzistorů
160 milionů
321 milionů
177 milionů
278 milionů
Frekvence jádra
520MHz
500MHz
550MHz
450MHz
Frekvence paměti
540MHz (1,08GHz DDR)
500MHz (1GHz DDR)
700MHz (1,4GHz DDR)
660MHz (1,32GHz DDR)
Velikost paměti
256MB
256MB
256MB
256MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
128-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
34,56 GB/s
32,0 GB/a
22,4 GB/s
42,24 GB/s
Pixel fillrate
8,32 Gpixel/s
6,0 Gpixel/s
4,4 Gpixel/s
7,2 Gpixel/s
Texel fillrate
8,32 Gpixel/s
6,0 Gpixel/s
6,6 Gpixel/s
10,8 Gpixel/s
Pixel shadery
16
12
12
24
Počet TMU
16
12
12
24
Počet ROP/RBE
16
12
8
16
Vertex shadery
6
8
5
8
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
9.0c SM3
Způsob FSAA
2x/4x RGMS, 6x sparse sample MSAA, Temporal AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS + 2xOGSS), Transparent AA
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0

Nyní se již můžeme podívat na samotné testované karty.
reklama
Nejnovější články
Keynote Applu Spring Loaded bude 20. dubna. Co očekáváme? Keynote Applu Spring Loaded bude 20. dubna. Co očekáváme?
Apple včera oficiálně oznámil, že jeho jarní keynote se bude konat 20. dubna. Zatím můžeme jen spekulovat, co vše se představí. Takřka jisté jsou nové iPady Pro, možná to budou i nové Macy s procesory M1 a další.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
DARPA si vybrala i Blue Origin pro vývoj jaderného raketového pohonu DARPA si vybrala i Blue Origin pro vývoj jaderného raketového pohonu
Na planetě Kerbin jej už dávno používají, ale na Zemi jej ještě zbývá vyvinout, i když princip je jasný, stejně jako cesta k vývoji fungující verze. Jde o jaderný pohon pro rakety, jejž si nyní u amerických firem "objednala" DARPA. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
Alder Lake-S i P v blokových diagramech, jaké by mohlo být uspořádání? Alder Lake-S i P v blokových diagramech, jaké by mohlo být uspořádání?
Intel by měl mít zájem vyslat na trh procesorovou generaci Alder Lake co možná nejdříve, ale zda to bude opravdu ještě letos, to se uvidí. Prozatím se můžeme podívat na fanouškovské schematické znázornění desktopových verzí S i mobilních P či M. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Helikoptérka na Marsu zatím vyčkává, potřebuje softwarovou záplatu Helikoptérka na Marsu zatím vyčkává, potřebuje softwarovou záplatu
Na konci minulého týdne se měla poprvé do vzdušného prostoru Marsu dostat helikoptérka Ingenuity, ovšem přípravy na první let byly nakonec zrušeny, neboť se vyskytla jistá chyba. Nyní se čeká na softwarovou záplatu. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Gigabyte oficiálně představuje těžební CMP 30HX, záruka je jen tříměsíční Gigabyte oficiálně představuje těžební CMP 30HX, záruka je jen tříměsíční
Společnost Gigabyte se rozhodla oficiálně představit svou těžební kartu CMP 30HX, která představuje základní model s čipem TU116. Můžeme přitom očekávat, že se na trh dostane za cenu kolem 700 dolarů. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek6 komentářů