nVidia GeForce 6800GS - protiútok na pozice ATi
8.11.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Včera nVidia oficiálně uvedla "novou" grafickou kartu s označením GeForce 6800GS, která svými specifikacemi a cenou zapadá do vyššího mainstreamu a měla by tak konkurovat grafikám ATi Radeon X800GTO a X1600XT. Protože jsme dostali kartu přímo od nVidie detailně jsme ji pro vás otestovali. A rozhodně nedopadla špatně.
Kapitoly článku:
- nVidia GeForce 6800GS - protiútok na pozice ATi
- Detailní pohled na GeForce 6800GS
- Diagnostika, teploty a přetaktování
- Testovací sestava a metodika
- Syntetické benchmarky
- Testy fillrate, pixel a vertex shadery
- Half-Life 2, Far Cry
- Battlefield 2, Painkiller: BOOH
- TRAOD, UT2004, Counter-Strike Source
- Splinter Cell, Serious Sam SE, Pacific Fighters
- Doom 3, Chronicles of Riddick
- Tváří v tvář ATi, dopad FSAA na výkon
- Závěr
GeForce 6800GS vs. 6800GT
Na této stránce vám jako vždy ukáži některé souhrnné tabulky, ve kterých budou jasně patrné rozdíly ve výkonu jednotlivých grafických karet. Srovnání s Radeonem X1600XT se ale zatím nedočkáte, protože tato karta se na trhu jen tak neobjeví. Nejdříve tedy srovnání s GeForce 6800GT:
GeForce 6800GS vs. GeForce 6800GT | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Half-Life 2 (ixbt01) | +4,8% | +3,3% | -0,3% | +5,0% | +2,9% | +0,2% | +2,7% |
Far Cry (Research) | -1,3% | -4,3% | -5,9% | +4,4% | +2,8% | +0,3% | -0,7% |
Battlefield 2 | -3,6% | -0,7% | +6,7% | +9,6% | +8,6% | +15,3% | +6,0% |
Painkiller: BOOH | +8,5% | +10,7% | +11,8% | +3,1% | +2,3% | +1,5% | +6,3% |
TRAOD | +7,1% | +4,5% | +2,7% | +6,0% | +3,5% | +2,9% | +4,4% |
Pacific Fighters | -0,8% | -2,8% | -4,6% | +2,6% | +0,4% | -0,9% | -1,0% |
Doom 3 | +5,7% | +5,3% | +2,1% | -3,4% | -7,6% | -11,6% | -1,6% |
Chronicles of Riddick | +3,4% | -1,2% | -2,8% | -10,4% | -14,7% | -16,7% | -7,1% |
Průměr | +3,0% | +1,9% | +1,2% | +2,1% | -0,2% | -1,1% | +1,1% |
Je vidět, že tyto dvě karty jsou velmi vyrovnané, což je vcelku logické, protože nárůst frekvence je procentuálně přibližně stejný jako pokles počtu pixel pipelines. Celkem 1,1% ve prospěch GS je zanedbatelné, ovšem přihlédneme-li k ceně, která je o nějakých 1500 Kč nižší, je to hezká alternativa.
GeForce 6800GS vs. Radeon X800XL
Dále jsem srovnal GeForce 6800GS s Radeonem X800XL, jehož cena se dnes pohybuje kolem 8500Kč a je tedy jen o málo dražší než připravované Gsko.
GeForce 6800GS vs. Radeon X800XL | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Half-Life 2 (ixbt01) | -3,8% | -5,2% | -10,0% | +0,7% | -3,3% | -10,5% | -5,4% |
Far Cry (Research) | -8,2% | -17,0% | -18,4% | -3,4% | -14,5% | -18,5% | -13,3% |
Battlefield 2 | +7,0% | +4,5% | +11,0% | +25,2% | +19,2% | +9,4% | +12,7% |
Painkiller: BOOH | +5,5% | +5,1% | +6,4% | -6,3% | -5,5% | -7,1% | -0,3% |
TRAOD | +4,4% | -0,7% | -10,8% | +3,8% | -0,2% | -4,0% | -1,2% |
Pacific Fighters | +9,5% | +7,9% | +2,5% | +25,7% | +27,5% | +21,9% | +15,8% |
Doom 3 | +19,6% | +28,8% | +33,9% | +15,7% | +11,9% | +11,2% | +20,2% |
Chronicles of Riddick | +25,3% | +25,4% | +26,1% | +15,9% | +14,2% | +11,1% | +19,7% |
Průměr | +7,4% | +6,1% | +5,1% | +9,7% | +6,2% | +1,7% | +6,0% |
Z těchto výsledků je patrné, že rozdíl ve výkonu rozhodně není nijak stálý, ale naopak se pohybuje mezi -20% a +30%. Nakonec z toho všeho vychází vítězně GeForce 6800GS, která jde ale navíc velmi hezky přetaktovat. Co z toho plyne najdete v závěru.
Přetaktování: 6800GS vs. X800GTO
Zajímalo mě ještě, jak si povedou přetaktované karty GeForce 6800GS a Radeon X800GTO proti sobě. Tomuto srovnání se věnuje následující tabulka. Jen zdůrazňuji přetaktování obou grafik:
- GeForce 6800GS: 425/500 -> 470/650
- Radeon X800GTO: 400/490 -> 610/560
GeForce 6800GS OC Radeon X800GTO OC | bez FSAA, AF | 4x FSAA, 8x AF | Průměr | ||||
10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
Half-Life 2 (ixbt01) | -3,5% | -3,2% | -7,3% | +1,3% | +1,9% | -2,6% | -2,2% |
Far Cry (Research) | -7,9% | -12,2% | -15,6% | +5,8% | -0,8% | -1,3% | -5,3% |
Battlefield 2 | +7,3% | +2,3% | +3,7% | +24,7% | +22,7% | +18,5% | +13,2% |
Painkiller: BOOH | +4,7% | +3,3% | +6,0% | -+4,7% | +3,7% | +5,6% | +3,1% |
TRAOD | +0,8% | -1,3% | -7,1% | +10,8% | +6,6% | +7,0% | +2,8% |
Pacific Fighters | +9,0% | +8,6% | +9,4% | +26,8% | +32,6% | +36,9% | +20,6% |
Doom 3 | +21,7% | +36,5% | +46,1% | +34,2% | +33,8% | +34,4% | +34,4% |
Chronicles of Riddick | +22,7% | +27,9% | +30,0% | +31,1% | +32,5% | +26,8% | +28,5% |
Průměr | +6,9% | +7,7% | +8,1% | +16,3% | +16,6% | +15,7% | +11,9% |
Zde vidíte, že přetaktování sráží rozdíl mezi oběma kartami na 12% ve prospěch GeForce, což je sice relativně dost, ale musíme také brát v úvahu cenu. Ta začíná v případě Radeonu X800GTO na 5500Kč, což je o více 2000Kč méně než lze očekávat u GeForce 6800GS.
Dopad FSAA na výkon
Poslední tabulka, kterou si v dnešním článku uvedeme, se týká dopadu 4x FSAA na výkon. Průměr je opět brán z osmi stěžejních her:
Dopad FSAA na výkon | HL2 | Far Cry | BF2 | Painkiller | TRAOD | PF | Doom 3 | Riddick | Průměr |
GeForce 6800 | -30,1% | -43,4% | -37,5% | -26,0% | -23,9% | -36,7% | -45,0% | -42,6% | -35,7% |
GeForce 6800GS | -21,4% | -36,9% | -29,9% | -27,8% | -18,9% | -28,5% | -42,9% | -42,8% | -31,1% |
GeForce 6800GT | -21,4% | -40,8% | -36,5% | -22,2% | -18,4% | -30,9% | -35,7% | -33,6% | -29,9% |
Radeon X800 | -34,1% | -47,2% | -39,9% | -23,4% | -26,1% | -46,4% | -41,3% | -44,1% | -37,8% |
Radeon X800GT | -36,5% | -47,9% | -39,1% | -26,0% | -25,5% | -49,6% | -41,0% | -42,2% | -38,5% |
Radeon X800GTO | -30,0% | -45,2% | -37,2% | -23,1% | -22,7% | -43,3% | -40,5% | -41,4% | -35,4% |
Radeon X800XL | -23,2% | -38,6% | -36,2% | -18,6% | -20,9% | -38,9% | -35,9% | -36,8% | -31,1% |
Zde je vidět, že dopad na výkon je u GeForce 6800GS poměrně nízký a je stejný jako u Radeonu X800XL. Rozdíly se pohybují v jednotkách procent a nejde tedy o nic radikálního.