Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Solární silnice se neosvědčily, nejsou výkonné, ani levné

26.9.2018, Jan Vítek, aktualita
Solární silnice se neosvědčily, nejsou výkonné, ani levné
Využít silnice pro zisk energie ze slunce je jistě velice zajímavý nápad, ale má svá očividná úskalí. I přes ně se do tohoto podniku pustili v Nizozemí, kde zprovoznili solární silnici, či spíše cyklostezku. Jak to dopadlo? 
Solární panely má smysl instalovat do zastavěných ploch, to je naprosto logické. Ovšem pokud jde třeba o budovy, ty jsou pro takový účel mnohem vhodnější než silnice, po kterých jezdí automobily, které je poškozují, bourají na nich, hoří, a to nehledě na dopad projevů počasí či teplot. U nás bychom tak možná mohli zkusit solární výmoly, ale v Nizozemí zkoušeli solární silnici, kterou využili jako cyklostezku postavenou už v roce 2014. Jednou z prvních takových instalací byla také silnice u Tourouvre-au-Perche ve Francii, která přišla na 5 milionů eur. Tyto země tak tak za sebou mají už pár let zkušeností, aby se mohlo říci, jak se takové silnice osvědčily či neosvědčily.
 
 
Zmíněný francouzský solární úsek silnce má maximální výkon 420 kW a zbudování přišlo na 11.905 eur na instalovanou 1 kW. Předpokladem bylo, že silnice bude každý den posílat do sítě 800 kWh ze své plochy kolem 2800 m2, přičemž realita je mnohem skromnějších průměrných 409 kWh za den. Pokud si vezmeme, že průměrná západní domácnost potřebuje kolem 10 kWh energie na den, pak nám tato silnice dokáže uspokojit nárok asi 41 takových domácností. 
 
Standardní koeficient využití instalovaného výkonu, což představuje poměr skutečně vyrobené elektrické energie k množství elektrické energie při provozu na instalovaném elektrickém výkonu, je u francouzské silnice pouze 4 procenta, což je málo i na poměry slunečních elektráren. Ostatně jedna je poblíž u Bordeaux a její koeficient je 14 procent. 
 
Od silnic se solárními články bychom samozřejmě mohli očekávat nižší výkon, neboť ty nemohou být vhodně natočeny směrem ke slunci jako instalované solární panely, stíní je auta a také je potřeba počítat s nečistotami, a to i za předpokladu teoreticky stejného výkonu samotných panelů. Jenomže je tu ještě jedna podstatná věc, a sice že klasické solární elektrárny jsou mnohem levnější, přičemž v případě zmíněné elektrárny u Bordeaux je to jen asi desetina ceny na instalovanou 1 kWh v silnici u Tourouvre-au-Perche. 
 
Server Extremetech zmiňuje ještě jeden projekt, a to Solar Roadways. Ten se měl ukázat v ještě horším světle, za což může především cena instalované 1 kWh ve výši 32.363 USD a pak i přímo ubohý koeficient využití instalovaného výkonu v podobě 0,782 procenta. 
 
Jak to tedy vypadá, projekty solárních silnic nemají šanci na úspěch.