reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Solid POD: autor WWW tvoří schránky pro kontrolu online osobních dat

2.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Solid POD: autor WWW tvoří schránky pro kontrolu online osobních dat
Autor World Wide Web, Tim Berners-Lee, chce opět změnit způsob, jakým funguje online svět. Tentokrát vymyslel architekturu Solid POD, která by měla uživatelům zajistit výrazně lepší kontrolu nad svými osobními daty v online světě.
Tim Berners-Lee byl před mnoha lety u zrodu World Wide Webu a byl i jedním ze zakladatelů W3C, které dohlíží nad webem a mnoha standardy na něm používanými. Nyní přichází s novým projektem Solid POD (Social Linked Data), který by měl vyřešit problém s nakládáním osobních dat na internetu. Nelíbí se mu totiž, že jsou osobní data takto decentralizovaná a mají nad nimi kontrolu velké korporace, zatímco sám uživatel v podstatě nic nezmůže (byť GDPR tomu v EU udělalo poněkud přítrž). Jeho nový systém Inrupt využívající architekturu Solid POD totiž vytváří jakési osobní schránky se všemi osobními online daty. Ty si uživatel může uložit na vlastním serveru, nebo využít externí společnosti pro uložení jeho online profilu.
 
Solid POD
 
Svému "podu" (schránce s daty) pak nastaví příslušná práva o tom, která data může kdo jak využívat, takže např. při registraci není třeba vyplňovat stokrát ty samé údaje. Webové služby by si tato data mohly stáhnout z podu podle nastavených přístupových práv. Pokud by člověk právo zrušil, automaticky by k těmto údajům příslušná služba či služby ztratily přístup. Těmito daty ale může být v podstatě cokoli. Nejde jen osobní údaje jako jméno, telefonní číslo nebo adresu, ale třeba také kalendáře, seznam přátel, videa, obrázky a mnoho dalšího.
 
Samotná myšlenka má jistě něco do sebe, přesto se nad ní vznáší několik otazníků. Stále je zde problém bezpečnosti, v případě hacknutí poskytovatele místa pro váš pod by tak útočník získal všechna vaše online osobní data. Místo poskytování svých dat velké korporaci jako je Facebook nebo Google byste všechna data opět dávali jedné společnosti pro spravování podů (byť dle vlastního výběru).
 
Druhým problémem je to, kdo by vlastně něco takového chtěl využívat. Zatímco ze strany uživatelů by částečný zájem mohl existovat, ze stran mnoha serverů je to už diskutabilní. Zejména sociální sítě nebo reklamní systémy by se nerady vzdávaly možnosti vytvářet si své vlastní profily uživatelů a např. cílení reklam (stěžejní záležitost např. pro Google) by mohlo být omezeno. Nedá se tak předpokládat, že by zrovna tyto společnosti byly celé žhavé do toho, aby uživatelům nabízely podporu Solid POD. Na druhou stranu je dost těžké zabránit jim, aby si i se Solid POD vytvářely vlastní profily uživatelů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama