Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SpaceX úspěšně provedla druhý statický test boosteru Super Heavy B9 pro Starship

29.8.2023, Karel Polívka, aktualita
SpaceX úspěšně provedla druhý statický test boosteru Super Heavy B9 pro Starship
V pátek 25. srpna došlo k druhému statickému testu boosteru Super Heavy B9 pro Starship, jež bude důležitá pro zvýšení efektivity dopravy čehokoli s většími rozměry a hmotností na oběžnou dráhu Země a pro rozšiřování naší přítomnosti za její hranice.
Nejdříve si proveďme rekapitulaci. Označení Starship se používá pro systém, jenž kombinuje následující:
  • Vesmírná loď Starship (2. stupeň)
    • pro náklad a posádku, předpokládaná nosnost nákladu 100 až 150 tun
    • výška 50 metrů, průměr 9 metrů
    • obsahuje 3 standardní motory Raptor a 3 motory Raptor Vacuum (RVAC) upravené pro vyšší účinnost ve vzduchoprázdnu díky větším expanzním tryskám
    • označení dosud postavených prototypů: mk1, mk2, mk3/SN1, mk4, SN3, SN4, SN5, SN6, SN8, SN9, SN10, SN11, SN12, SN13, SN14, SN15, SN16/Ship 16, SN17, SN18, SN19, SN20/Ship 20, Ship 21, Ship 22, Ship 23, Ship 24, Ship 25, Ship 26, Ship 27, Ship 28, Ship 29, Ship 30
  • Booster Super Heavy (1. stupeň)
    • pro vynesení vesmírné lodi na oběžnou dráhu, po jejímž dosažení se oddělí a vrátí na Zemi
    • výška 69 metrů, průměr 9 metrů
    • obsahuje 33 motorů Raptor (13 uprostřed a 20 po obvodu kolem nich)
    • označení dosud postavených prototypů: BN1, BN3/B3, B4, B5, B7, B8, B9, B10, B11
 
20. dubna 2023 proběhl v Boca Chica v Texasu historicky první let celého systému, tedy vesmírné lodi Starship (Ship 24) s boosterem Super Heavy (B7). Při startu ale došlo k odstavení 3 motorů, protože u nich diagnostika zjistila nějaké komplikace, takže bylo aktivních jen 30 motorů z 33, což je minimum potřebné pro úspěšný start (to se následně potvrdilo). Ve 27. sekundě po startu ale systém ztratil komunikaci s jedním z aktivních motorů a došlo k menší explozi, která odstřelila tepelné štíty 4 motorů. V 62. sekundě došlo k poškození dalšího tepelného šítu a od 85. sekundy už raketa ztratila schopnost manévrování, takže nebylo možné provést oddělení 2. stupně. Ovládací středisko proto dálkově aktivovalo sebedestrukci, což tu spočívá v detonaci malé nálože, která protrhne palivové nádrže. Mezi jejím spuštěním a zničením rakety ale nastala 40sekundová prodleva, což je příliš dlouhá doba, takže před příštím letem bude potřeba mít tento systém upravený a nově certifikovaný. Ke zničení rakety došlo po 4. minutě letu ve vzdálenosti cca 39 km nad povrchem Země. Celý průběh mise ale poskytl důležitá data, která jsou v takovéto fázi vývoje klíčová.
 
Zážeh motorů byl tak intenzivní, že způsobil poškození startovací rampy včetně povrchu pod ní, přestože byl vytvořený ze speciálního betonu s vysokou hustotou označovaného jako Fondag. Jeho kusy tak létaly vzduchem, což Elon Musk následně označil za "kamenné tornádo". Na video záznamu jsou dobře vidět kusy konstrukce vymrštěné do vzduchu (přehrávání je nastaveno na moment krátce před zážehem):
 
 
SpaceX na základě získaných zkušeností upravila startovací plošinu, kde je teď namísto betonového povrchu ocelový plát chlazený proudící vodou. A po těchto úpravách necelé 4 měsíce po prvním letu proběhl 6. srpna 2023 nový test, tentokrát statický a pouze samotného boosteru Super Heavy (B9), tedy bez připojené vesmírné lodi Starship. Skončil ale předčasně, jelikož namísto plánovaných 5 sekund trval jen 2,7 sekundy, přičemž u 4 motorů Raptor (z celkového počtu 33) došlo k předčasnému vypnutí.
 
 
Protože k poškození startovací plošiny už nedošlo, netrvalo dlouho a teď v pátek 25. srpna 2023 proběhl druhý test tohoto typu (opět B9). I během něj sice došlo k předčasnému vypnutí 2 motorů, ale trval už celou naplánovanou dobu kolem 6 sekund, takže se považuje za další úspěšný krok ve vývoji celého systému. Zde se můžete podívat opět na část záznamu začínající krátce před zážehem:
 
 
Booster B9 se od předchozích prototypů (včetně B7 z dubnového letu) odlišuje nejvíce tím, že je prvním v pořadí, u kterého je elektrický systém pro řízení vektoru tahu (Thrust Vector Control, ETVC) motorů Raptor namísto dřívějšího hydraulického systému (HPU), což by mělo zabezpečit větší nezávislost jednotlivých motorů, tzn. menší náchylnost k systémovému selhání pomocí dominového efektu. Následují fotografie od SpaceX z posledního statického testu z 25. srpna:
 
 
 
- booster B9 po ukončeném testu z 25. srpna, proudící voda ochlazuje povrch v místě zážehu - 

Na závěr přidávám animaci od SpaceX s vizí toho, jak by se mohla Starship v budoucnu využívat:
 
 
Termín pro další let celého systému (Starship + Super Heavy) zatím nebyl stanoven, ale nejspíše ještě několik týdnů potrvá, než k němu dojde, jelikož SpaceX potřebuje od FAA schválení provedených úprav.
 
Sledujete starty a testy raket SpaceX v živém přenosu?
V anketě šlo hlasovat od 29.8.2023 do 29.9.2023. Počet hlasujících: 26
Ano, snažím se nenechat si nic ujít4 %
Většinou ano, ale nějaké občas vynechám46 %
Jen ty, které mě opravdu něčím zaujmou27 %
Nepovažuji za důležité je sledovat živě, v případě zájmu si o tom přečtu15 %
Ne, protože nesnáším Elona Muska!4 %
Ne, vývoj raket a expanzi do vesmíru považuji za plýtvání časem a prostředky!4 %