reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Švédové zvýšili hustotu Li-Ion baterií o 70 %, jednají i s Teslou

13.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Švédové zvýšili hustotu Li-Ion baterií o 70 %, jednají i s Teslou
Christine Lampe-Önnerud a její společnost Cadenza Innovation před časem přišla s upravenými Li-Ion články, které mají mít o 70 % vyšší hustotu energie než ty klasické. Jednání s průmyslem už jedou a možná se jich skutečně dočkáme i v praxi.
Nové technologie baterií se představují takřka bez přestání, ale jen málo z nich se skutečně objeví na trhu. Dnes se tak stále nejčastěji setkáváme s Li-Ion články nebo nověji s Li-Pol bateriemi. Švédská společnost Cadenza Innovation a její zakladatelka Christine Lampe-Önnerud už v minulém roce prezentovala nový typ Li-Ion baterie, která slibuje o 70 % vyšší hustotu energie než standardní Li-Ion články. Tentokrát to nicméně vypadá, že se opravdu něco děje a mnoho společností je s Cadenzou v jednáních. Inovované baterie se tak možná skutečně dostanou do konečných produktů.
 
Baterie Cadenza
 
Cadenza nechce zveřejňovat, se kterými společnostmi už jednala, nicméně na adresu Tesly se společnost vyjádřila, že Elon Musk má hodně práce s rozběhnutím produkce Modelu 3 a zatím nechce zavádět novou technologii. Každopádně pokud by se zde nové baterie použily, při stejných rozměrech by bylo možné prodloužit dojezd základního verze Modelu 3 ze 354 na zhruba 600 kilometrů, v případě modelu s vyšším dojezdem ze 499 na téměř 850 kilometrů. To už by byla opravdu velmi pěkná porce. Údajně měly proběhnout jednání i s dalšími velkými hráči na poli EV a ti měli vyjádřit velký zájem. Nové baterie by ale nemusely využít jen společnosti vyrábějící elektromobily.
 
Pouzdro baterie Cadenza
 
A v čem jsou tyto baterie vlastně přelomové? V podstatě jde pořád o tytéž Li-Ion články, které už známe, Cadenza ale zapracovala na jejich uložení. Nová struktura využívá těsnějšího uložení článků k sobě, takže do stejného objemu se jich vejde více. Články jsou uloženy v keramické kapsli s teplotní a protipožární izolací. To vše je v hliníkovém obalu, který slouží nejen jako další ochrana, ale jako velký chladič. Díky tomuto řešení má celá baterie méně součástek a při stejném objemu může mít již zmíněných 70 % kapacity navíc. Vedle objemu se hovořilo i hmotnosti a na kilogram hmotnosti by se hustota měla zvýšit údajně o 30-100 %. Uvidíme však, zda tato čísla nebudou až příliš optimistická.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama