Tahač Scania se solárním návěsem: 200kWh baterie a sluneční energie pro pohon
18.9.2023, Milan Šurkala, aktualita
Měli jsme tu už několik projektů solárních aut, které se moc neujaly a oba více či méně zkrachovaly a snaží se najít cestu, jak fungovat dál. Zkouší to ale i zavedenější společnost jako Scania.
Solární auta jsou sice snem několika lidí, do praxe se ale prozatím moc neprosadila. Projekty jako Lightyear nebo Sono Motors zbankrotovaly a ono už zásadním problémem je to, že plocha aut je malá na to, aby z toho bylo něco opravdu rozumného. Jezdit přímo na slunce je nesmysl, na to mají panely příliš malý výkon, nicméně jako systém pro generování energie při parkování vozu a následné využití později to už trochu smysl dává. Přesto nelze čekat zázraky a jak jsme se před pár lety snažili spočítat, v našich končinách by vůz (a to ať osobní, tak i dodávka nebo tahač s návěsem) parkovaný na slunci mohl tímto způsobem získat asi 10 % energie pro svůj provoz (včetně vlivu počasí). Jenže auto neparkuje vždy na sluníčku, ale i ve stínu budov, stromů a podobně. Společnost Scania nicméně zkouší, zda by to přece jen nemohlo mít smysl, a tak zahájila testy svého solárního tahače.
Vůz je výsledkem 3letého projektu a jde o 3nápravový hybridní tahač Scania se 100kWh akumulátorem a výkonem 560 koní (412 kW), který spolupracuje s velkým 4nápravovým solárním návěsem. Ten má po stranách solární panely (a dle videa vypadá, že je možná pokrytá i polovina horní části), přičemž je vybaven svým vlastním 200kWh akumulátorem. Ten je schopen elektřinu vyrobenou pomocí solárních panelů uložit a posléze dodat tahači k pohonu soupravy.
Aby se nezkoušel ideální případ, vůz bude testován společností Ernst Express ve Švédsku, kde toho slunečního záření zas tak moc není. Kolik energie by takový vůz mohl vygenerovat, nebo jaký je instalovaný výkon, to bohužel nevíme. Návěs by mohl mít boční plochu okolo 40 m2, což by mohlo znamenat instalovaný výkon okolo 7-8 kW na každé straně. Za běžného dne ale slunce nesvítí kolmo, takže výsledek bude o něco nižší, přičemž druhá strana bude vždy ve stínu a její výkon tak bude zlomkový.
Zdroj: scania.com