Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla má už jen pod 200 tisíc nedodaných objednávek, klesá o ně zájem?

21.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Tesla má už jen pod 200 tisíc nedodaných objednávek, klesá o ně zájem?
Tesla v posledních měsících dělá kroky, které nebyly typické pro poslední léta. Přichází se slevami i v zemích, kde zdražovala, zvětšuje počet skladových vozů dostupných ihned k dodání a klesá počet nedodaných. Hodnota akcií už dlouho klesá níž a níž.
Poslední měsíce v Tesle jsou pro společnost dost netypické a může se zdát, že firma začíná mít velké problémy. Náznaků je zde totiž více než dost. Počet nedodaných vozů dramaticky klesá, tedy počet objednávek neroste tak, jak stíhá výroba, Tesla zlevňuje a všemožně se snaží zvýšit počet prodaných aut, k situaci se negativně staví i investoři a hodnota akcií Tesly padá. Co se to vlastně s automobilkou děje? Na to se dnes zkusíme podívat.
 
Tesla Model 3
 
Informace o nedodaných vozech přinesl Troy Teslike na Twitteru, který odhaduje pokles nesplněných dodávek na 190 tisíc vozů ze zhruba 470 tisíc v polovině letošního roku. Dobře víme, že Tesla má dlouhodobě spíše opačný "problém", spoustu objednaných vozů, které nedokáže v dostatečném množství vyrobit, což stojí také za tím, kolik v posledních letech vybudovala továren (spustila jednu v Šanghaji, Berlíně i Austinu, čímž výrazně navýšila výrobní kapacitu).
 
 
Zásadní otázkou zde je, co za snížením nesplněných dodávek (a zvětšováním zásob) vězí. Výklady mohou být různé, a to jak negativní, tak i pozitivní. Faktem je, že navýšení výrobní kapacity docela logicky vede k tomu, že se počet nesplněných dodávek snižuje a nemusí jít tedy hned o snižování poptávky, ale o zvyšování nabídky. Zatímco v Evropě se tato čísla příliš nemění a nezdá se, že by Tesle někdo zásadně zatápěl (tradiční automobilky svými elektromobily spíše kanibalizují své vlastní spalovací modely, než že by snižovaly prodeje Tesle), velké rozdíly vidíme v Číně a USA.
 
 
U Číny je vidět, že se počet nedodaných vozů začal výrazně snižovat koncem léta. Zde k tomu může být několik důvodů. Faktem je, že čínské elektromobily se svou technickou úrovní doslova rozeběhly a zdaleka už nejde jen o trapné pokusy o auta jako ještě před několika lety. Evropské automobilky místo toho, aby zde zvyšovaly tržní podíl a ovládly Čínu jako nový obrovský trh, spíše paběrkují a vyklízí své pozice. Naopak spíše roste problém v tom, že čínské vozy začínají stále úspěšněji útočit na Evropu. Tento problém se částečně týká i Tesly, které zatím moc nedělají vrásky tradiční konkurenti, ale především ti čínští, kvůli kterým už neroste tak rychle. V Číně tak letos už 5krát zlevňovala a dokonce se měla uchylovat i k takovému netradičnímu kroku, jako jsou reklamy.
 
Musíme si však pokládat správné otázky a v případě Číny to není ani tak "Proč se nyní daří plnit dodávky tak rychle?" jako spíše "Proč se je v první polovině roku nedařilo plnit?" Zde je odpověď poměrně jednoduchá. Koronavirová situace zde způsobila další lockdowny a zavření továrny, takže vznikaly nové objednávky, ale nevznikala nová auta. Po skončení lockdownů a otevření továren se rozjela výroba a zákazníci čekající na své vozy je pak poměrně rychle dostali. Zásoby se snížily.
 
Je potřeba se dívat na obě strany rovnice a ne jen na jednu, "která se nám hodí". Jak jsme si řekli, snížení zásob může mít dva důvody a je dobré najít ten správný. Zatímco někteří tvrdí, že Tesla byla nucena snížit produkci v šanghajské továrně (což by napovídalo poklesu poptávky), faktem je, že v listopadu bylo zákazníkům dodáno přes 100 tisíc vozů, což je dosavadní čínský rekord (což napovídá přesný opak). Vypadá to tedy nikoli na pokles poptávky, ale spíše na to, že ta neroste až tak rychle, jak začala růst výroba, což je pravděpodobným důvodem toho, proč počet nesplněných dodávek tak klesá.
 
Situace v USA na první pohled pro Teslu působí zoufale. Po několika zdražováních vozů (a že jich bylo) se najednou ceny snižují. Pokud si zákazníci objednají skladový vůz, který má být dodán ještě v průběhu letošního roku, dostanou slevu 3750 USD a 10 tisíc mil zdarma pro nabití ze Superchargerů. Počet nesplněných dodávek dramaticky klesl (z konce září a téměř 170 tisíc na pouhých 60 tisíc koncem listopadu) a vypadá to, že kdo chce mít vůz, může ho mít u některých verzí v podstatě okamžitě. I přes pobídky automobilky to vypadá, že Američané zničehonic přestali chtít jezdit v Teslách, a zdá se, že se automobilka svými zoufalými kroky snaží letos dodat co nejvíce vozů, aby nevykázala špatné čtvrtletí (což je v zásadě pravdou).
 
 
I tady je ale potřeba si klást ty správné otázky a ptát se, proč Američané najednou už tolik nekupují Tesly a seznam čekajících se téměř neprodlužuje? I tady je vysvětlení primárního vlivu poměrně jednoduché a velmi pravděpodobné. V USA začne od nového roku platit Inflation Reduction Act (IRA), který pro některé verze Tesel vrací do hry federální dotaci ve výši 7500 USD. Ta už pro Tesly neplatí zhruba 3 roky. Pokud tak někdo chce auto, logicky jeho nákup odloží o několik týdnů, aby ho pak měl o několik tisíc USD levněji. Elon Musk tak dělá vše proto, aby alespoň některé z nich přesvědčil k letošnímu nákupu a dodání. Jak dobrá či špatná čísla Tesla dosáhne, to bychom se měli dozvědět za zhruba 2 týdny. Dá se předpokládat, že v USA se to nepodaří zachránit a zdejší situace by mohla být zdrojem nižších prodejních čísel, než se čekalo. Naopak se zde dá očekávat boom počátkem příštího roku, kdy lze ale zároveň čekat čínský útlum kvůli výpadku tamních dotací. Nyní se už dotace pro Teslu stávají významnějším hráčem, protože dosud prodejní čísla byla závislá na její (ne)schopnosti vyrábět a nikoli na zájmu. To už nyní neplatí.
 
Automobilka ale pod vedením Elona Muska přesto v některých ohledech strádá. Situace kolem Twitteru je horší než špatná komedie, všude vládne velká nejistota o dalším fungování firmy a tom, jak moc se bude Musk věnovat Twitteru a jak moc Tesle, která je nyní vysoce zisková na rozdíl od sociální sítě. Když se k Muskovu chaotickému chování (něco, co u CEO obvykle nechcete vidět) a faktu, že kvůli ztrátovému Twitteru prodává své vlastní akcie Tesly, přidá ještě obecná nejistota na trzích, projeví se to na poklesu hodnoty akcií. V polovině září byly za cca 310 USD, nyní jsou okolo 138 USD, což je pád o více než 55 % (např. index NASDAQ Composite od přelomu léta a podzimu spadl o 18 %). Proti loňskému maximu už hodnota akcií Tesly spadla dokonce o 67 %. Na druhou stranu aktuální cena akcií Tesly je na úrovni, kde byla naposledy v roce 2020, takže o nějaký dramatický kolaps hodnoty společnosti, který by nějak ohrožoval její fungování, se stále nejedná. Mimochodem, Ford má aktuálně pokles ze svého maxima na začátku tohoto roku o 53 %, takže je třeba tyto pohyby cen vnímat v kontextu celkového trhu a nikoli izolovaně.
 
Tesla je tak stále nejhodnotnější automobilkou na světě, nicméně z bilionové valuace na akciovém trhu se velká část už vypařila a její hodnota je dnes "jen" 435 mld. USD. To, že jde z hlediska hodnoty akcií o jasně nejhorší rok v historii Tesly, má ale i pozitivní efekt. Hodnota Tesly se díky této korekci konečně dostává na úroveň, kdy už nevypadá být tak předražená jako kdysi. P/E (poměr mezi tržní kapitalizací společnosti a jejím čistým ziskem) se dostal už na 42,6, což je sice stále řádově vyšší číslo než u automobilek jako Ford, GM nebo Volkswagen, ale přece jen zde došlo už k výraznému poklesu oproti dřívějšku.
 
Tesla Cybertruck
 
Ještě připomeňme, že Tesla rozběhla výrobu tahače Semi, kterých chce už za dva roky vyrábět 50 tisíc ročně, a snad se konečně v příštím roce spustí výroba Cybertrucku. Někteří tvrdí, že je na něj 1,5 milionu objednávek, ale k tomu není žádný spolehlivý zdroj, číslo zní až příliš optimisticky a situaci nastíní až výrobní čísla tak v letech 2025-27.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.