Tesla od příštího roku začne v Modelu Y využívat M3P baterie od CATLu
8.8.2022, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobil Tesla Model Y vyráběný v Číně by od příštího roku měl dostat 72kWh akumulátor typu M3P společnosti CATL. Má jít o mix technologií LFP a NMC, které se snaží být kompromisem mezi obojím.
Akumulátory M3P společnosti CATL jsou stále trochu obestřeny tajemstvím, nicméně už zde začíná být trochu více jasno. Má jít o akumulátory typu LMFP, které vychází z typu LFP (lithium-železo-fosfátové). Ty jsou relativně levné, odolnější vůči požáru, nemají tolik problematických materiálů, mají velmi dobrou životnost, ale také nízkou hustotu (vzhledem k množství energie jsou dost velké a těžké, proto se obvykle využívají ve verzích elektromobilů s kratším dojezdem). LMFP nahrazuje část železa manganem (ten je součástí např. článků NMC) a u CATLu tím zvyšuje energetickou hustotu o 10-15 % (u některých jiných výrobců i o 25 %). M3P jdou ještě dál a jde o jeden z podtypů LMFP (není to tedy “čisté” LMFP).
Přidávají další prvky jako hořčík, hliník nebo zinek a další, což má dále zlepšovat vlastnosti vůči původním LFP i čistým LMFP článkům. A právě těmito bateriemi s katodou M3P od společnosti CATL budou od příštího roku vybaveny elektromobily Tesla Model Y vyráběné na čínském trhu. Ten pobere 72 kWh energie (připomeňme, že základní Standard Range s LFP má 60 kWh, Long Range pak obvykle 78 kWh). Materiál pro katody typu M3P má dodávat společnost Shenzhen Dynanonic Co, která plánuje dodat 110 tisíc tun tohoto materiálu během druhé půlky tohoto roku. Tesla sama vyvíjí své vlastní akumulátory typu LMFP, ale zatím je nemá ještě hotové, a tak bude prozatím využívat externí dodavatele.
Zdroj: electrive.com, cnevpost.com