Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla opět zlevňuje, Model 3 začíná už na 1,03 mil. Kč (0,93 mil. Kč ve Španělsku)

17.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
Tesla opět zlevňuje, Model 3 začíná už na 1,03 mil. Kč (0,93 mil. Kč ve Španělsku)
Je to jen čtvrt roku od posledních výrazných slev elektromobilů Tesla a máme tu další nemalé zlevnění. Např. Model 3 šel s cenou dolů o 70-130 tisíc Kč a základní verze se už poměrně dost blíží hranici jednoho milionu Kč.
V polovině ledna Tesla snížila ceny svých elektromobilů Model 3 a Model Y, později přišly slevy i na Modely S a X. Nyní tu po čtvrt roce máme další nemalé snížení cen. Např. u Modelu 3 se snižovaly částky o dalších 71 až 132 tisíc Kč a ukazuje se, že Tesla umí vyrábět opravdu levné elektromobily (dá se však očekávat, že ve snížení cen spousta lidí uvidí spíše nezájem o vozy Tesla). Mnozí společnosti sice vyčítají, že jde o předražená auta, ale pohledy do ceníků konkurence ukazují, že je to naopak Tesla, u které se dají koupit elektromobily za zajímavé ceny, a vedle níž vypadá mnohá konkurence se svými ceníky docela směšně.
 
Tesla Model 3
 
Než začneme s cenami, je potřeba si nejprve říci, že ceníková cena u Tesly je poněkud zavádějící, protože je potřeba si tam připočítat ještě 25.500 Kč za doručení vozidla a dokumentaci. Proto uvedu ceny jak z ceníku, tak i tu po připočtení těchto poplatků v závorce.
  • Standard Range - 1.028.990 Kč (1.054.490 Kč)
  • Long Range (4×4) - 1.228.990 Kč (1.254.490 Kč)
  • Performance (4×4) - 1.317.990 Kč (1.343.490 Kč)
Abychom si to uvedli do trochu většího časového horizontu, tak např. Standard Range stál na konci roku 2022 (bez oněch poplatků) 1,37 mil. Kč, později cena klesla na 1,1 mil. Kč a nyní je na 1,03 mil. Kč. Dolů šla tedy o 25 %. V případě Performance se šlo např. z 1,72 mil. Kč na 1,46 mil. Kč a nyní na 1,32 mil. Kč, což je 23 % dolů a sleva o 400 tisíc Kč (za trochu více než čtvrt roku). I s příplatkem oněch 25,5 tisíce jde ale o velmi zajímavé ceny.
 
Srovnání s konkurencí tak vypadá čím dál hůře. Např. BMW i4 eDrive 35 byl ještě nedávno za stejnou cenu jako Model 3, nyní je ale po slevách mezi ním a Modelem 3 velká 300tisícová propast (1,35 mil. Kč), což už přestává stačit i na tradiční argumenty, že BMW nabízí lepší kvalitu a jízdní vlastnosti. Pokud bychom se podívali na sportovní čtyřkolku, tam je BMW za 1,91 mil. Kč, což je o 565 tisíc Kč více než za Performance u Tesly.
 
Když uvážíme, že např. 115kW Peugeot e-208 je za 975 tisíc Kč, tak příplatek 80 tisíc Kč za mnohem větší Teslu s výrazně delším dojezdem i výkonem vypadá být až směšně malý. Základní Renault Mégane E-Tech je nyní s cenou 1,205 mil Kč a 450km dojezdem dražší o 150 tisíc Kč. Ani další elektromobily jako Hyundai Ioniq 5 nebo Kia EV6 se nedostanou pod ceny Modelu 3 a zeje mezi nimi nezřídka mezera i 100-300 tisíc Kč. A to není málo. Více informací o cenách konkurence najdete v předchozím článku.
 
Zajímavé se zdají být např. na Slovensku, v Litvě nebo Lotyšsku, kde je základní verze za 35.490 EUR, což odpovídá cca 832 tisícům Kč. Ve zbytku Evropy je obvyklá cena spíše okolo 41.990 EUR (cca 984 tisíc Kč, někde ale i o něco levněji nebo dráž), což je dáno tím, že v oněch třech zemích jde o ceny bez DPH. Nicméně např. ve Španělsku je cena už s DPH a činí u základního modelu 39.990 EUR, což se dostáváme na 932 tisíc Kč bez dopravy. Zajímavé je, že když začnete vůz konfigurovat, vyskočí dokonce cena 38.780 EUR a po připočtení dopravy jste na 39.760 EUR s DPH (930 tisíc Kč). Nezdá se, že by v tom byla započítána státní podpora pro elektromobily (šrotovné). V Norsku po zaplacení současných daní za likvidaci a hmotnost (u základního modelu 1760 kg) zaplatíte za auto 399.982 NOK (816.500 Kč), na elektromobily do 500 tisíc NOK se tam totiž zatím ještě stále nevztahuje DPH.
 
Tesla Model Y 2023
 
Pokud jde o Model Y, tak tam se ceny většinou neměnily a zůstaly na stejných hodnotách, zlevnila akorát verze Performance, a to o 94 tisíc Kč.
  • Standard Range - 1.159.990 Kč (1.185.490 Kč)
  • Long Range (4×4) - 1.349.990 Kč (1.375.490 Kč*)
  • Performance (4×4) - 1.455.990 Kč (1.481.490 Kč)
Tesla Model S
 
Ale ani zde to nekončí. O něco levněji seženete i velké modely automobilky. Např. Model S v základní verzi šel dolů o dalších zhruba 185 tisíc Kč.
  • Dual Motor - 2.641.900 Kč (2.667.400 Kč*)
  • Plaid Tri Motor - 3.229.900 Kč (3.255.400 Kč*)
Tesla Model X
 
Nakonec je tu ještě Tesla Model X. I v jeho případě se snižovaly ceny, a to o cca 213 tisíc Kč u obou dnes nabízených variant.
  • Dual Motor - 2.844.900 Kč (2.870.400 Kč*)
  • Plaid Tri Motor - 3.315.900 Kč (3.341.400 Kč*)
Že lidé na snížené ceny ze začátku roku slyší, ukazuje i zvýšení zájmu na českém trhu, který není výrazněji pokřiven dotacemi na elektromobily. Např. v roce 2021 měla Tesla 0,12% podíl na trhu, v roce 2022 to bylo 0,16 %. Letos už (za první tři měsíce) stoupla na 0,53 %, což se sice může zdát být velmi málo (a jako velký neúspěch), nicméně přeskakuje tak např. Fiat (0,22 %), Hondu (0,33 %), Mini (0,20 %), Nissan (0,22 %), Porsche (0,34 %), Subaru (0,34 %) a je zhruba na úrovni Lexusu (0,54 %). Celkově je u nás na 23. místě. V rámci elektromobility má ale u nás 22,8% podíl na trhu a 1. pozici. Překonává tak Škodu, Volkswagen nebo Hyundai, z luxusních značek překonává jak Mercedes, tak i BMW, a to skoro 4krát.
 
* U těchto cen má Tesla patrně chybu na stránce, neboť odpovídá původním cenám s poplatky za dopravu. Uvedené ceny jsou tedy manuálně spočtené a na stránkách Tesly najdete ještě starší částky o pár desítek nebo stovek tisíc vyšší.
 
Zdroj: tesla.com


Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.