Už delší dobu je jasné, že během příštích několika let nastane na trhu situace, kdy skutečně jen málokterý běžný zákazník bude mít zájem o koupi klasického pevného disku. Jsou za tím především dvě věci. Jednak jsou SSD stále levnější, i když s jejich výdrží je to všelijaké a potom tu máme vysokorychlostní připojení k Internetu a různé streamovací služby, kvůli nimž už není obvyklé, že bychom si na disky syslili multimédia. Řada uživatelů tak pamatuje doby, kdy se řešila kapacita pevných disků a vítala se každá novinka, která ji zvyšovala. Dnes už tu dávno máme více než 10TB modely a mezi nejoblíbenější na trhu se stejně proderou spíše jen 4TB.

I projekce společnosti Toshiba do budoucna počítá s tím, že prodej běžných (Client) pevných disků do roku 2021 klesne rovnou o polovinu, a to ve prospěch podnikových modelů (Enterprise), z nichž více než polovina bude navíc nearline modelů.

Toshiba se tak chystá zvyšovat kapacitu jedné své filipínské továrny, ovšem pouze v případě produkce hi-end heliem plněných podnikových a nearline disků.

Ostatně prodeje heliem plněných pevných disků mají stoupat, což automaticky znamená, že bude růst i počet prodaných vysokokapacitních disků Toshiby, neboť ty s nízkou kapacitou pochopitelně nemá smysl plnit tímto plynem. Ten se používá v případě, kdy je třeba do disku nacpat více ploten a v roce 2020 to mají být konkrétně 20TB modely s deseti plotnami.
Toshiba také chce do této doby získat více než pětinový podíl na celosvětovém trhu s enterprise/nearline pevnými disky a udržet si svůj čtvrtinový podíl s disky pro spotřebitele. Znamená to nejen investice do výroby, ale také do výzkumu a vývoje, přičemž my můžeme zmínit především technologie EAMR, čili buď mikrovlnnou MAMR nebo laserovou HAMR. Jedná se o technologie využívající nový materiál pro plotny umožňující magnetický zápis, ovšem s předpokladem zahřátí zapisované plochy, což může zajistit právě buď laser, anebo mikrovlny.
Zdroj: Anandtech