USA budou financovat Mezinárodní vesmírnou stanici alespoň do roku 2030

3.1.2022, Jan Vítek, aktualita
USA budou financovat Mezinárodní vesmírnou stanici alespoň do roku 2030
Administrativa prezidenta Bidena ohlásila prostřednictvím šéfa NASA Billa Nelsona, že bude podporovat Mezinárodní vesmírnou stanici do roku 2030. Ve zbytku aktuální dekády tak ISS o americké finance nepřijde.
Bill Nelson tak oznámil rozhodnutí Bidena a Harrisové, dle nějž bude USA dále podporovat provoz Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) a spolupracovat s vesmírnými agenturami ESA, JAXA, CSA a Roskosmos, čili s evropskou, japonskou, kanadskou a ruskou organizací.

ISS z kamery přibližující se zásobovací lodi SpaceX Dragon

NASA také připomenula, že ISS je nepřetržitě obývaná už více než dvě dekády (přesněji 21 let a 2 měsíce) a za tu dobu v jejím prostředí mikrogravitace proběhlo více než 3000 experimentů a celkově se na nich či na jiných aktivitách na palubě stanice podíleli lidé z více než 100 zemí.

Dříve bylo přitom v plánu ISS podporovat alespoň do roku 2024, ovšem prodloužení o dalších šest let bylo označováno za velice pravděpodobné. NASA se už sama přitom zdráhá ISS dále provozovat a už dlouho mluví o tom, že nízkou orbitu chce přenechat pro komerční využití a sama se chce přesunout výš a dál, což samozřejmě představuje i lunární základnu Gateway a obecně návrat na Měsíc.

NASA také už poukazuje na náklady pro provoz stárnoucí stanice (cca 3 mld. USD ročně) a zkoumá rizika, která jsou spojena třeba s opotřebovaným propojovacím Service Module Transfer Tunnel, v němž se už objevují praskliny, přičemž další škody páchají mikrometeority/vesmírné smetí, což potkalo letos i robotickou ruku Canadarm2.

Ovšem NASA ještě sama ISS potřebuje a potřebovat bude, a to například pro další studie o vlivu dlouhodobého pobytu ve vesmíru na lidské zdraví a kondici, které jsou nezbytné v přípravě na chystané dlouhé mise včetně výpravy na Mars. Už nyní se ale také rýsují nové komerční stanice, které budou vyvíjeny s podporou NASA a ta očekává, že za to výměnou získá místa pro vlastní astronauty.

A až nastane konec ISS, ten nebude náhlý a ani levný. Kontrolované navedení do atmosféry má přijít celkově na cca miliardu dolarů a bude velice pozvolné. Sestoupení by totiž mělo trval alespoň dva roky v závislosti na aktivitě Slunce, která ovlivňuje atmosféru na hranici vesmíru, a tedy i odpor, jejž bude tvořit. Cílem bude, aby stanice vstoupila do husté atmosféry někde nad jižním Pacifikem, kde se rozpadne, částečně shoří a zbytky dopadnou do oceánu.