Valve zřejmě pracuje na nástroji pro umožnění hraní her pro Windows na Linuxu
16.8.2018, Jan Vítek, aktualita
Existuje jistě mnoho lidí, kteří by klidně zapomněli na Windows, jen kdyby mohli pod Linuxem (či jiným OS) spustit hry vyžadující DirectX. Přes to prostě zatím nejede vlak, ale Valve se nyní pokusí postavit potřebný most.
Microsoft si jistě uvědomuje, jak obrovskou má výhodu v tom, že drtivá většina herních vývojářů podporuje na svých hrách výhradně DirectX, což je aktuálně hlavní a v podstatě jediný důvod, proč na Linuxu a ostatních systémech nespustíme mnohé hry, a to zvláště z nabídky AAA titulů. DirectX prostě a jednoduše není multiplatformní API jako Vulkan či jeho starší verze OpenGL, takže hry jen pro DirectX si na ničem jiném než na Windows prostě nezahrajeme. Valve se to ale bude snažit napravit, ovšem jakým způsobem?
- klikněte pro zvětšení -
Společnost Valve má přirozeně zájem na tom, aby hry pro Windows a DirectX fungovaly pod Linuxem, protože právě na tom je založen jeho Steam OS a dá se říci, že jeho dosavadní malý úspěch lze přičíst především chabé podpoře her. Na druhé straně je zase Microsoft a lze počítat s tím, že tomu se naopak takové snahy nebudou vůbec, ale vůbec zamlouvat. Reagovat by mohl podobně jako Intel na snahy rozběhnout klasické Windows pro x86 na procesorech ARM, čili asi jako medvěd, kterému se snažíme vecpat do brlohu.
Nová funkce od Valve má řešit portování her do podoby využitelné jiným systémem, která obvykle vyžaduje mnoho hodin práce, do které se vývojářům nechce. Ti dobře vědí, že Linux je mezi hráči velice okrajový systém a investovaná práce se nemusí vůbec vyplatit. Jenomže Linux bude mezi hráči okrajový do té doby, než si jej vývojáři všimnou, takže je třeba, aby někdo zakročil, pokud se mají tyto poměry změnit.
Všímavým lidem neuniklo, že v souborech steamového GUI obsahují zmínku o jistém systému Steam Play, který má "automaticky instalovat nástroje pro kompatibilitu, jež nám umožní hrát hry z naší knihovny, které byly vytvořeny pro jiné operační systémy". Logicky by tak mělo jít o Linux a Windows, protože pro jiné systémy by se něco takového nevyplatilo dělat.
Je otázka, co to znamená pro všemožná API a zda skutečně může jít o nástroj, který zajistí bezproblémové hraní her pod Linuxem bez ohledu na to, zda podporují vedle DirectX i jiná. Z dostupných materiálů se dozvíme pouze to, že Valve umožní testovat kompatibilitu her, které máme v knihovně, ale nebylo dosud oficiálně ověřeno, že budou v systému Steam Play fungovat. Uvidíme. Od samotného Valve se zatím nedozvíme nic, takže není ani jasné, zda se na této možnosti vůbec aktivně pracuje.
Zdroj: Ars Technica