www.svethardware.cz
>
>
>
>

Velká prachová bouře na Marsu ohrožuje rover Opportunity

Velká prachová bouře na Marsu ohrožuje rover Opportunity
, , aktualita
Rover Opportunity dokázal na Marsu přežít mnohem déle, než se očekávalo, i když už zdaleka není ve stoprocentním stavu. Nyní dostává ještě více zabrat kvůli velké prachové bouři, kterou by však dle NASA měl také přežít. 
reklama
Mars Opportunity už mnohokrát překročil svou životnost, která byla plánována na 90 Solů, čili marťanských dní a dnes je to již 5111 Solů, čili 5251 našich dní. O tom asi v roce 2004 ani nesnili, ale byla by škoda, kdyby aktuální velká prachová bouře, která na Marsu zuří, měla život Opportunity ukončit. Jeho problém je totiž především ten, že oproti roveru Curiosity a jeho plánovanému sesterskému Mars 2020 (dosud nepojmenovaný) se spoléhá na napájení ze solárních panelů. A panely plus prachová bouře není dobrá kombinace, i když vozítko již už pár takových přeci jen přežilo. NASA tak předpokládá, že Opportunity z bouře vyvázne v dobrém stavu. 
 
 
Sledováním počasí na Marsu je pověřena sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), která její zárodek odhalila 1. června. Ukázalo se, že ohrožen je rover Opportunity, takže jeho obsluha byla ihned informována a nedlouho poté bouře pokryla oblast 11,2 milionů čtverečných kilometrů, čili větší oblast, než jakou zabírá Severní Amerika. A Opportunity se ocitlo přímo uprostřed (viz malá modrá tečka) v údolí Perseverance: 
 
 
Dle NASA má bouře na žebříčku nepropustnosti světla hodnotu 10,8, což znamená, že na povrch Marsu dopadá jen mizivé množství slunečního světla. Opportunity už minulou středu hlásilo výrazný pokles energie v bateriích, takže byl uveden do úsporného režimu. O proběhlém víkendu se ale přesto dokázal přes MRO spojit se Zemí a ukázat, že je stále funkční. Udal ale svou vnitřní teplotu -29 °C, s níž musí bojovat topná tělesa udržující především baterie v teple. Kdyby ty selhaly, nastal by pochopitelně konec celé mise. 
 
Je tak otázka, jak dlouho bude bouře trvat a jak dlouho bude stínit jeho panelům. Už v roce 2007 přišla velká bouře, která trvala přibližně půl měsíce, ovšem ta měla také hodnotu nepropustnosti jen poloviční. NASA tak doufá, že tato bouře skončí co nejdříve, ovšem i kdyby ji Opportunity nezvládl, můžeme říci, že si dokázal splnit své. A to mnohokrát. 
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Čína na Chaj-nanu možná zruší cenzuru internetu kvůli turismu Čína na Chaj-nanu možná zruší cenzuru internetu kvůli turismu

Turisté se i na dovolené velmi rádi připojují na internet a zejména sociální sítě. Čína jim v tomto ale dost hází klacky pod nohy svým Velkým firewallem. Na ostrově Chaj-nan jej ale kvůli turistům možná vypne.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes-Benz testuje elektrické SUV EQC v 50°C vedru Mercedes-Benz testuje elektrické SUV EQC v 50°C vedru
Elektromobily nemají rády přílišnou zimu, ale ani přílišné vedro. Mercedes-Benz tak chystané elektrické SUV EQC v rámci testů prohnal nejen třeskutými mrazy, ale a nyní i 50stupňovými vedry ve Španělsku.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Microsoft na starších PC bez SSE2 nebude podporovat Windows 7 Microsoft na starších PC bez SSE2 nebude podporovat Windows 7
Microsoft se v posledních letech nechová moc pěkně k uživatelům starších systémů Windows i staršího hardwaru. Dokládá to i nový fakt, že nyní byla potichu utnuta důležitá bezpečnostní podpora systému Windows 7 na starším hardwaru. 
22.6.2018, aktualita, Jan Vítek10 komentářů
NVIDII se prý ve velkém vrací nepotřebná GPU Pascal, pozdrží to nástup další generace? NVIDII se prý ve velkém vrací nepotřebná GPU Pascal, pozdrží to nástup další generace?
NVIDIA se dle nejnovějších zpráv asi poněkud přepočítala s ohledem na odbyt grafických čipů GeForce, které se jí nyní ve velkém vrací jako nepotřebné. To by mohlo logicky ohrozit očekávaný nástup další generace karet.
22.6.2018, aktualita, Jan Vítek9 komentářů
Digital Key 1.0: univerzální odemykání aut smartphonem blíže realitě Digital Key 1.0: univerzální odemykání aut smartphonem blíže realitě
Automobilky i technologické společnosti se konečně spojily a vytvořily konsorcium pro vývoj digitálních klíčů pro auta. Univerzální odemykání automobilů pomocí smartphonů tak bude konečně standardizované.
22.6.2018, aktualita, Milan Šurkala