Virgin Orbit hodlá vyslat první komerční Cubesat k Marsu
11.10.2019, Jan Vítek, aktualita
Muskova Tesla možná obíhá kolem Slunce, ale na Mars či k Marsu se nic od SpaceX a ani jiné soukromé firmy dosud nepodívalo. Toto prvenství si chce uzmout Virgin Orbit, přidružená společnost Virgin Galactic, alespoň v případě Cubesat.
Virgin Galactic a samozřejmě ani Virgin Orbit Richarda Bransona nejsou s vývojem raket a obecně vypouštěcích zařízení vůbec tak daleko jako SpaceX, ale ambice těchto firem jsou ostatně někde jinde. V případě letů na Mars jim nejde o vyslání lodí formátu Starship, ale naopak malých satelitů formátu Cubesat. Ty se dnes běžně používají, ale poletují na oběžné dráze Země, nikoliv Marsu. Ve Virgin Orbit jsou ale toho názoru, že může jít o komerčně velice zajímavý projekt. Však si lze představit, že mnohé firmy či možná spíše výzkumné ústavy či univerzity mohou mít velký zájem o vyslání vlastního satelitu k Marsu.
Společnost Virgin Orbit chce přitom pracovat na svém záměru s polskou společností SatRevolution, s níž už podepsala smlouvu. Tato spolupráce by měla vyústit ve vypuštění prvních komerčních satelitů Cubesat k Marsu v roce 2022.
Richard Branson přitom měl vždy v hledáčku vesmírnou turistiku a chtěl svým zákazníkům nabídnout alespoň pár minut pobytu na hranici vesmíru. K tomu pak plánoval využít nové neotřelé způsoby jejich "dopravy", přičemž v tom se pokračuje pod taktovkou Virgin Galactic. Virgin Orbit má jiné cíle, ale k jejich dosažení chce také využít novátorské způsoby a technologie. Vidíme je na okolních snímcích, kde se ukazuje letadlo a raketa LauncherOne.
O nevídaný a překvapivý způsob vypouštění raket tak v podstatě nejde, jako spíše o specialitku, na kterou spoléhá už samotná Virgin Galactic. Myšlenka je prostá, a sice ulehčit raketě práci tím, že ji vypustíme už při jisté rychlosti a především pak v jisté výšce z podvěsu letadla. Ostatně rakety startující ze země stojí hodně paliva, než překonají nejhustší část atmosféry a ještě v ní navíc dokáží prudce zrychlovat.
A nejde jen o to, ale i o namáhání jejich částí. Mluvíme o hodnotě Max Q, která představuje bod, kdy je konstrukce rakety nejvíce namáhána dynamickým tlakem vlivem proráženého vzduchu, což závisí na výšce a rychlosti rakety. Max Q tak v případě LauncherOne nastane logicky v jiné výšce a při jiné rychlosti, než dejme tomu v případě Falconu 9, kde se dá mluvit o výšce kolem 13 či 14 kilometrů a rychlostech kolem 1700 km/h.
Virgin Orbit chce využít ke startu LauncherOne velký Boeing 747, ale podrobnosti se zatím nedozvíme, tedy až na to, že má jít o vypuštění z výšky přes 9 kilometrů a že raketa má délku cca 21 metrů. Prozatím bylo vyzkoušeno pouze odhození rakety z podvěsu letounu, takže ona samotná ještě zažehnuta nebyla. První orbitální test rakety má ale nastat ještě letos.
Polská firma SatRevolution také mlčí o tom, čeho konkrétního by chtěla dosáhnout, tedy krom toho, že se má podílet na vyslání prvních komerčních Cubesat k Marsu. Ono slovo komerční je důležité, neboť ty nekomerční, MarCO A a MarCO B, už k Marsu letěly společně s NASA InSight.
Zdroj: Geek