reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vodík nebo baterky? Obojí. Mercedes dodá 40 elektrobusů s vodíkovým extenderem

20.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Vodík nebo baterky? Obojí. Mercedes dodá 40 elektrobusů s vodíkovým extenderem
U vozidel budoucnosti se hodně diskutuje, zda budou elektrická auta vodíková nebo baterková. Mercedes-Benz nabízí řešení, které přináší obojí najednou. Pro Rhein-Neckar-Verkehr dodá 40 až 75 elektrických autobusů s vodíkovým extenderem.
Od klasických spalovacích motorů se odvrací spousta zemí po celém světě a nyní je velkou otázkou, zda budou elektrická auta budoucnosti ukládat energii pro svůj provoz v bateriích, ve vodíku, nebo zda budou obě koncepce existovat vedle sebe. Společnost Daimler a její automobilka Mercedes-Benz má už dnes řešení, které spojuje obě tyto možnosti do jedné. Ono je sice pravdou, že vodíkové elektromobily mají vždy nějakou malou baterii, ale elektrický autobus eCitaro G ji nemá jen pro vyrovnávání špiček, ale jako primární úložiště.
 
Mercedes-Benz eCitaro G
 
Celkem 40 kloubových autobusů tohoto hybridního typu si objednala společnost Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv) zajišťující dopravu ve městech Stuttgart, Mannheim a Heidelberg. Prvních 40 autobusů má být dodáno v roce 2023 a 2024, přičemž je zde možnost objednat si dalších 35 autobusů, které by byly případně dodány do roku 2027.
 
Tyto autobusy Mercedes-Benz eCitaro G mají elektrické motory nejen tradičně na poslední nápravě, ale také na střední (zadní náprava předního dílu). Díky koncepci 6×4 místo tradiční 6×2 se tak tyto elektrické autobusy mohou mnohem lépe poprat s nástrahami kluzkých vozovek a dosáhnou mnohem lepší trakce. Každé z poháněných kol má motor s výkonem 141 kW a točivým momentem 494 Nm. Po zpřevodování se pak dostane na kolo až 11000 Nm.
 
Vozy jsou vybaveny lithiovými akumulátory NMC3, které pojmou 392 kWh energie. K tomu je zde 6 vodíkových nádrží s kapacitou na 30 kg vodíku, což zajistí dojezd až 350 km. Nabíjecí porty jsou po obou stranách vozidla nad přední nápravou, což zajišťuje značnou flexibilitu při nabíjení v depu. Vodík se pak doplňuje na pravé straně (nad střední nápravou) a v novém depu v Heidelbergu bude postavena vodíková stanice i pro veřejnost se dvěma stojany.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama