reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Volkswagenu hrozí pokuta za lež o emisích dieselů, pomohl by open source software motoru?

19.9.2015, Milan Šurkala, aktualita
Volkswagenu hrozí pokuta za lež o emisích dieselů, pomohl by open source software motoru?
Bitva mezi copyrightem a open source softwarem jde už dokonce i do aut. Byly diskuze, zda by software motoru neměl být otevřeně přístupný. EPA tyto návrhy smetla, jejich zpřístupnění by možná pomohlo dřív odhalit lež o emisích naftových vozů VW.
Myslíte si, že by zdrojové kódy softwaru řídících jednotek motorů měly být veřejně přístupné?
V anketě šlo hlasovat od 19.9.2015 do 1.10.2015. Počet hlasujících: 39
Ano59 %
Nemám vyhraněný názor10 %
Ne31 %
S tím, jak se různé formy softwaru dostávají do čím dál většího počtu zařízení, se budeme častěji setkávat s jejich problémy i tam, kde bychom to před pár lety neřešili. Nyní vyvstala otázka toho, co s copyrightem softwaru řídící jednotky motoru moderních aut. Tento kód je chráněn zákonem 1998 Digital Millennium Copyright Act (DCMA) a automobilky tedy nejsou povinny jej nikde zveřejňovat a nikdo jej nesmí ani jen tak editovat. Koncem minulého roku byl podán návrh na to, aby tento software byl vyňat z DCMA a byla mu udělena výjimka, tedy aby byl uvolněn jako open source (pro výzkumné účely). To by umožnilo dále testovat software, hledat bezpečnostní chyby nebo chyby obecně.


Volkswagen TDI motor


Americká agentura EPA (United States Enironmental Protection Agency) ale takový návrh smetla před dvěma měsíci ze stolu. Podle EPA by toto mohlo vést k neautorizovaným modifikacím motorů, které by pak nemusely mít požadované parametry a mohly by produkovat více emisí. Dnes se ale ukázalo, že v některých případech by zpřístupnění takového softwaru nemuselo být právě na škodu. Problémem totiž nemusí být uživatelé, kteří si budou upravovat motor, ale dokonce je problémem samotný výrobce, kterého nelze kontrolovat. Ten udělal přesně to, čeho se EPA bála, že budou dělat uživatelé.

Až nyní se totiž zjistilo, že naftové vozy Volkswagen prodávané v USA mají v kódu řídící jednotky detekci toho, kdy jsou motoru měřeny emise. Jde např. o sledování pozice volantu, atmosférického tlaku a dalších standardizovaných podmínek. V takovém případě motor upraví svůj chod, aby vyhověl náročným emisním požadavkům. V běžném provozu se ale motor přepne na normální režim a má 10-40násobně vyšší emise oxidů dusíku (NOx). Toto se týká celkem 482 tisíc aut prodaných v USA (Passaty TDI od 2004, Jetty a další od 2009) a za každé takto prodané auto hrozí Volkswagenu pokuta až $37.500. Celkem tedy přes 18 miliard dolarů! Pokud by software řídící jednotky byl přístupný, mohlo by se na tento podvod přijít dříve.

Myslíte si, že by kód tohoto typu měl být veřejně zpřístupněný veřejnosti nebo by měl být i nadále chráněn a být průmyslovým tajemstvím? EPA se tedy bála nekalého chování zákazníků a chtěla chránit výrobce, jenže to paradoxně umožňuje nekalé chování výrobců vůči EPA a jejímu měření emisí.

Zdroj: wired.com, boingboing.net, caranddriver.com
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama