Vozidlo Uberu sraženou ženu zaznamenalo, ovšem špatně vyhodnotilo situaci

Vozidlo Uberu sraženou ženu zaznamenalo, ovšem špatně vyhodnotilo situaci
, , aktualita
Autonomně řízené Volvo společnosti Uber letos v březnu srazilo chodkyni, která přecházela přes víceproudou silnici a ačkoliv bylo zřejmé, že ji muselo zaznamenat, nedokázalo zareagovat. To je poslední možnost, která připadá v úvahu. 
K oblíbeným
reklama
Sražená chodkyně vedoucí kolo přes víceproudou silnici, a to v noci mimo přechod jistě má na svém osudu velký kus viny, ovšem ze záznamu je zřejmé, že senzory a především lidar ji musely zaznamenat, a přesto autonomně řízené Volvo před střetem vůbec nebrzdilo. I člověk za volantem by měl na reakci přibližně tři sekundy, které by mohly rozhodnout o životě a smrti 49leté Elaine Herzbergové. Jak je tedy možné, že software Volva nezareagoval? 
 
 
Nyní je zřejmé, že senzory automobilu ženu opravdu zaznamenaly, ovšem software ji vyhodnotil buď tak, že se nenacházela v dráze vozu, nebo nepředstavovala žádné nebezpečí či jí žádné nehrozilo. Algoritmy ji tak vyhodnotily jako "falešně pozitivní" nebezpečí, na které musí být ostatně připraveny. Vezměme si třeba případ, kdy automobilu do cesty vletí noviny. Navenek se také jedná o velký objekt, ale žádné nebezpečí nepředstavuje a naopak by bylo velice nevhodné v takovém případě prudce brzdit. Jako takový objekt byla bohužel vyhodnocena i Elaine Herzbergová. 
 
 
Vzhledem k tomu, co vidíme na videu, jde o logické vysvětlení toho, co se stalo. Však i na kameře vidíme ženu v době, kdy do střetu zbývají cca 2 sekundy a i člověk by mnohdy alespoň stačil šlápnout na brzdu. Senzory autonomního vozu ji musely zaznamenat daleko dříve a také se od jeho systémů očekává i velice rychlá reakce. Ostatně výrobce lidaru, který své okolí skenuje podobně jako radar, ale laserovými paprsky, se už dříve vyjádřil, že jeho selhání nepřipadá v úvahu. To by totiž lidar nemohl už předtím auto navigovat skrz ulice a není možné, aby rozpoznal cestu a objekty na ní, a přitom onu ženu neviděl. A vzhledem k technologii lidaru už vůbec nehraje roli to, že byla tma. 
 
Dále bylo možné, že rozpoznávací systém jednoduše nezjistil, že má před sebou člověka s kolem. Nicméně tyto systémy běžně rozpoznávají lidi jedoucí na kolech, kola samotná a samozřejmě i lidi tlačící svá kola, takže toto bylo také vyloučeno. 

Zbyly tak samotné algoritmy vyhodnocující situace, jež nemají reagovat třeba v případě, že auto jede stejným směrem kolem cyklisty či chodce. Zde je ale největší prostor na chyby, neboť dnešní AI rozhodně ještě není dokonalá, a vyšetřovatelé se tak zaměřili na to, zda neudělala chybu a je to ostatně pro ně už poslední možnost selhání. Znamená to tak, že vozy Uberu se nedokáží vždy dobře vypořádat s nestandardními situacemi. 
 
Aktuálně má Uber veškeré své autonomní vozy stažené z amerických silnic a ulic. Pohybovaly se přitom ve Phoenixu, Pittsburghu, San Francisku i v kanadském Torontu. 
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Microsoft bude vyvíjet autonomní auta s GM a Cruise Microsoft bude vyvíjet autonomní auta s GM a Cruise
Microsoft je další společností, která se chce podílet na vývoji autonomních vozů. Své síly spojí s projektem Cruise, za kterým stojí automobilka General Motors a spolupracuje např. i s japonskou Hondou.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Malwarebytes napadeno stejnými hackery, kteří stojí za hackem na SolarWinds Malwarebytes napadeno stejnými hackery, kteří stojí za hackem na SolarWinds
Nedávno jsme se dozvěděli o velkém hacku serverů firmy SolarWinds, která pak nevědomky přibalovala ke své aplikaci Orion malware. Stejná skupina hackerů napadla i systémy společnosti Malwarebytes.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
NVIDIA potvrzuje, že nebude žádná RTX 3060 Founders Edition NVIDIA potvrzuje, že nebude žádná RTX 3060 Founders Edition
NVIDIA se opravdu nechystá vypustit do světa svou vlastní verzi karty GeForce RTX 3060 Founders Edition, takže tu budou pouze modely od AIB partnerů této společnosti. Můžeme se také ptát, jestli vůbec bude platit stanovená cena.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Intel potvrdil svůj záměr vyrábět Alder Lake od druhé poloviny roku Intel potvrdil svůj záměr vyrábět Alder Lake od druhé poloviny roku
Intel už se chystá vrhnout na trh generaci Rocket Lake-S pro desktopy a chystá také Tiger Lake-H s osmi jádry pro notebooky, ovšem poté by se po delší době už měla na trhu sejít společná mobilní i desktopová generace, Alder Lake.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Analýza spotřeby 65W a 125W Core i7, jak se liší v praxi? Analýza spotřeby 65W a 125W Core i7, jak se liší v praxi?
Neinformovaný zákazník by z označení prodávaných procesorů mohl mít pocit, že jejich TDP bude odpovídat skutečné spotřebě, jenomže to neplatí ani u Intelu a v podstatě ani u AMD. Nyní ale bude řeč právě o Intelu. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek15 komentářů