reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Wink: další pokus o "lidové" elektromobily i se solárem

13.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Wink: další pokus o "lidové" elektromobily i se solárem
Newyorská společnost Wink přichází se svou ideou lidového elektrického vozu. K dispozici bude maličký Sprout, a to i v solární verzi, přijdou také pokročilejší modely Mark 1 a Mark 2 Solar. Dojezdy ale nepřekročí 100km hranici.
Pokusů o vytvoření lidového elektrického vozu zde bylo už mnoho a asi ani jeden z nich nebyl nějak výrazněji úspěšný. Cena akumulátorů se totiž snadno ztratí v cenách luxusních vozů, kde už v některých modelech došlo k cenové paritě a např. německá trojka (BMW, Mercedes, Audi) nabízí své elektromobily jen o cca 0-15 % dráž než vozy se spalovacími motory (což pro danou cílovou skupinu není velký problém).
 
I když se ale použijí malé baterie, každé procento navíc je podstatně větším problémem u malých vozů, což je ještě výraznější u startupů, které mají malou výrobu a fixní náklady se rozpouští v omezeném počtu kusů. I výrobně velmi levná auta tak konečnou prodejní cenu obvykle nemají vůbec nízkou. Nedávno se nám tu tak objevil malý elektromobil Mullen I-GO za 12 tisíc USD (přeznačkovaný čínský vůz) a nyní tu máme další pokus z USA. Konkrétně jde o společnost Wink Motors z New Yorku, která přichází se čtveřicí svých nových elektromobilů. Pokud vám ale I-GO přišel jako špatná nabídka, toto o moc lepší nebude. Právě naopak.
 
Wink Sprout Solar
 
Základem nabídky je Wink Sprout. Jde o maličký 2dvéřový vůz pro 4 pasažéry (další dva mohou být leda děti) s 3,6kWh akumulátorem LiFePo4 (60V/60Ah). Ten má stačit na ujetí 64 km a nabíjí se 6 hodin (max. 110V/10A, tedy 1,1 kW). Stejně jako všechny ostatní modely, o kterých si ještě povíme, i tento má elektromotor s maximálním výkonem 7 kW, přičemž ten trvalý činí 3 kW. Max. rychlost je 40 km/h, díky čemuž může legálně na silnice s max. rychlostním limitem na 35 mph (56 km/h). Vůz má rozměry 2350×1330×1620 mm a prázdný váží 345 kg. Zaváděcí cena činí 8995 USD, což ve světle ceny I-GO, který je přece jen na úplně jiné úrovni, nevypadá moc dobře.
 
Verze Sprout Solar (obrázek výše) je tímtéž, akorát má na střeše solární panel, který se má postarat o nabití 240 km dojezdu týdně. Také je tu větší 4,8kWh akumulátor (60W/80Ah) a dojezd se prodlužuje na 96 km. Větší kapacita ale také znamená delší 8hodinové nabíjení. Hmotnost vzrostla na 361 kg. Výška se zvýšila na 1700 mm a cena se zvedla na 9995 USD.
 
Wink Mark 1
 
Podstatně dospěleji vypadá Wink Mark 1. Má stejný 4,8kWh akumulátor jako Sprout Solar s 96km dojezdem a zde už zvládne rychlejší nabíjení 110V/15A (1,65 kW). Je také o něco větší (2830×1550×1660 mm) a váží 540 kg. Pokud jde o cenu, ta už se dostává na 10995 USD.
 
Wink Mark 2 Solar
 
Jako poslední tu máme Wink Mark 2 Solar. Tady zákazníci dostávají 4dvéřové provedení a trochu lépe integrovaný solární panel do vzhledu vozu. Má dodat energii na ujetí až 160 km týdně. Jako jediný model má uvedenou max. rychlost až 50 km/h. Tato novinka váží 567 kg a stojí stejně jako I-GO, tedy 11995 USD.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama