Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Zeekr 009 přijíždí až se 140kWh akumulátorem Qilin a 822km dojezdem

5.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Zeekr 009 přijíždí až se 140kWh akumulátorem Qilin a 822km dojezdem
Čínská společnost Zeekr, která patří pod koncern Geely, představila netradiční MPV Zeekr 009. Vedle zvláštních tvarů přináší obří až 140kWh akumulátor Qilin. Podle výrobce a čínských norem to má stačit na ujetí 822 km.
Velikosti akumulátorů moderních elektromobilů se stále zvětšují, což prodlužuje dojezd i zvyšuje životnost baterií. Hodně se v tomto ohledu snaží čínské automobilky, které mají trhu už několik modelů s akumulátory výrazně přesahující 100 kWh (např. GAC Aion LX Plus se 144 kWh). Nyní se objevuje obří MPV Zeekr 009 z koncernu Geely. To existuje ve dvou verzích lišících se akumulátorem. Základní varianta přináší 116kWh baterii a slibuje 702km dojezd dle čínské normy CLTC. Ta je ale známá obrovskou nepřesností, která je ještě horší než u starší evropské NEDC, takže bych za běžných a dobrých podmínek očekával tak 450-550 km.
 
Zeekr 009
 
K dispozici bude ale i varianta se 140kWh akumulátorem Qilin od CATLu. Ten se má vyznačovat velmi vysokou energetickou hustotou 255 Wh/kh na úrovni akumulátoru(!), nikoli článků. Celý akumulátor tak má vážit zhruba 550 kg. Připomeňme, že výše zmíněný GAC, který byl představen před rokem, měl při podobném množství energie také ternární články, ale hustota akumulátoru byla jen 205 Wh/kg a ten tak vážil přes 700 kg. Za pouhý rok tak dalším vývojem článků i vylepšeným uspořádáním shodil akumulátor přes 150 kg. U 140kWh verze výrobce uvádí 822km dojezd dle normy CLTC, takže opět musíme být mnohem pesimističtější a v těch lepších případech počítat s cca 550-650 km. Na více se auto asi běžně moc často nedostane. Z 10 na 80 % lze nabít za 28 minut.
 
Zeekr 009
 
Zeekr 009 pochopitelně využívá mnoho různých senzorů a systémů umělé inteligence pro částečně autonomní řízení. Najdeme tu sedm 8MPx kamer, čtyři 2MPx kamery, tři další kamery (interiér, pro venkovní okolí a zadní), mmWave radar na 250 metrů, 12 ultrazvukových senzorů a dva 7nm procesory Mobileye EyeQ5H.
 
Zeekr 009
 
Poháněna jsou všechna 4 kola, přičemž výkon dvou elektromotorů (ten zadní využívá karbid křemíku) činí dohromady 400 kW, točivý moment je 686 Nm. Z 0 na 100 km/h tak zrychlí za 4,5 sekundy. Navzdory tomu, že jde obří auto s půltunovým akumulátorem, překvapí brzdná dráha ze 100 km/h na vzdálenosti pouhých 36,9 metru. Ještě zajímavější fakt, že navzdory krabicovému tvaru má koeficient aerodynamického odporu jen 0,27. Máme zde také vzduchové odpružení. Vůz může být v 6místné konfiguraci, nicméně k dispozici je i business verze s pouhými čtyřmi luxusními sedadly.
 
Zeekr 009
 
Jde o opravdu hodně velké auto, má totiž délku 5209 mm, šířku 2024 mm, výšku 1848-1856 mm a rozvor 3205 mm. Po sklopení sedadel má zavazadlový prostor objem 2979 litrů, tedy téměř 3 krychlové metry. Vevnitř je 10,25" digitální přístrojový štít, 15,4" dotyková obrazovka pro infotainment a 15,6" sklopná obrazovka pro cestující vzadu. Podporováno je 15W bezdrátové nabíjení telefonů, je zde 6 portů USB-C (jeden s až 60 W). Pokud jde o cenu, 116kWh verze začíná na 499 tisících juanů (1,7 mil. Kč), 140kWh verze pak na 588 tisísích juanů (2,0 mil. Kč).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.