reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Polaris: vedle HBM2 i GDDR5, vysokorychlostní rozhraní, atd.

18.1.2016, Jan Vítek, aktualita
AMD Polaris: vedle HBM2 i GDDR5, vysokorychlostní rozhraní, atd.
Ještě stále se dozvídáme nové informace, které vyplynuly na CES 2016 nebo krátce poté. Potvrzuje se, že AMD využije u nových karet vedle HBM2 také paměti GDDR5, dále si chystá odpověď na konkurenční NVLink a odhaluje GPU Polaris 11 a 10.
Vezmeme to tedy pěkně popořadě a nejdříve se podíváme, jak to bude s paměťmi na nových kartách AMD Polaris. Je naprosto jasné, že ty nemohou využít pouze HBM2 s propustností 1 TB/s, to bude vyhrazeno pouze těm nejlepším a nejdražším modelům. Existovala ale malá naděje, že HBM2 s propustností 512 GB/s nebo 256 GB/s budou využity u levnějších modelů, neboť takové řešení je díky méně datovým spojům a vrstvám paměťových čipů podstatně jednodušší, ovšem samo AMD potvrdilo, že Polaris využije i staré dobré GDDR5. Ovšem nepadlo ani slovo o GDDR5X, což tedy automaticky neznamená, že se s nimi nepočítá.





Společnost AMD tedy potvrdila obavy o tom, že nasazení pamětí typu HBM je stále drahé, a tak HBM2 nebudou vhodné pro všechny nové karty Polaris, pouze pro ty dražší. Firma řekla konkrétně to, že v mainstreamovém GPU segmentu paměti GDDR5 zůstavají cenově velice výhodné, výkonnostně efektivní, a tedy celkově vhodné řešení. Výhoda pamětí HBM2 v podobě mnohem vyšším poměru propustnosti ke spotřebě tak evidentně není tak důležitá, ačkoliv je až trojnásobná, aby vyvážila vyšší náklady na implementaci. Stejně tak mohou být karty díky pamětem HBM podstatně menší, ale to už není tak důležité. AMD také zdůraznilo, že čipy Polaris mohou flexibilně využít GDDR5 i HBM, takže AMD se patrně může ještě později rozhodnout, jaké čipy využijí HBM2 a kde bude lepší GDDR5.





Dále tu máme téma nového rozhraní, které bude konkurencí pro NVIDIA NVLink. Půjde o rozhraní pro vysokorychlostní propojení nových GPU Polaris s CPU a APU Zen, přičemž AMD se zde stejně jako NVIDIA zaměří na servery a HPC (High-Performance Computing). Právě v těchto segmentech totiž má rozhraní jako NVLink smysl a rozhodně ne u běžných sestav s jedním CPU a GPU.





Vývoj nového rozhraní, které ještě nemá ani vlastní označení, ohlásil šéf nové divize Radeon Technologies Group, Raja Koduri. Prozradil pouze to, že půjde o rozhraní s velice vysokou propustností a nízkou latencí určené pro CPU, GPU a APU. Využijí je výkonná PC, v nichž grafické karty slouží spíše k provádění složitých výpočtů a kde klasické rozhraní PCI Express tvoří úzké hrdlo. AMD chce, aby nové rozhraní dosáhlo propustnosti 100 GB/s, což je ještě lepší než v případě NVLink, u nějž se počítá s 80 GB/s. NVIDIA NVLink je ale paralelizované sériové rozhraní, tedy ve stylu PCIe, a pro začátek se počítá se čtyřmi 20GB/s linkami. Čili je zřejmé, že tu existuje možnost škálovat celkovou propustnost přidáním dalších datových linek, takže NVLink má potenciál nabídnout až 200 GB/s.






Nakonec si povíme o GPU Polaris 11 a Polaris 10. Pravděpodobně jde právě o ta GPU, která byla zmíněna v nedávné aktualitě o prvních rozesílaných GPU Polaris. Jedno mělo být nástupce dnešních hi-end Fiji a druhé je menší čip, který je přirovnáván ke GPU Cape Verde, které zabírá plochu 123 mm čtverečných. Ze zprávy se ale bohužel nedozvíme, zda Polaris 11 je tím větším, nebo menším čipem, ale to je nakonec jedno. Oba mají být vyráběny 14nm procesem 14LPP vyvinutým firmou Samsung a Raja Koduri při příležitosti představení těchto GPU zopakoval, že hotové karty s nimi mají dorazit na trh před polovinou tohoto roku. Prozatím se na ně ale zájemci mohli pouze podívat a nesměli je fotografovat.

Menší z obou Polarisů má nabídnout "konzolový výkon", čili sílu na úrovni PS4 či Xbox One a bude určen i pro tenké a lehké notebooky či mainstreamová herní PC. Koduri také zopakoval, že obě nová GPU jsou extrémně efektivní ohledně spotřeby a budou představovat dosud nejvýraznější výkonnostní skok. Mluvil také o nové architektuře se 4. generací shaderů GCN a také multimediálními jádry, které umožní zaznamenávat a streamovat obraz ve 4K/60Hz (HAVC) bez negativního dopadu na výkon.

Zdroj: wccftech
reklama
reklama