Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Boeing 737 MAX 8 má zase problém, vadný čip může poslat letadlo k zemi

, , aktualita
Boeing 737 MAX 8 má zase problém, vadný čip může poslat letadlo k zemi
Boeing 737 MAX 8 je prokleté letadlo. Výrobce se už chystal na to, že mu FAA povolí znovu vzlétnout, ale vypadá to, že si ještě skoro rok počkáme. Zjistilo se, že by chyba v malém čipu mohla poslat letadlo k zemi.
Boeing 737 MAX 8 má zase problém, vadný čip může poslat letadlo k zemi
Výrobce letadel Boeing nemá moc dobré časy. Může si za to ale sám. Snažil se šetřit na bezpečnostní výbavě svých letadel 737 MAX 8, očesal záložní prvky a výsledkem byly dvě smrtelné nehody, které si vyžádaly životy téměř 350 lidí. Vyšetřování FAA nyní mělo zhodnotit opravy softwaru těchto letadel a případně je vyslat opět do vzduchu, místo toho ale dostal Boeing opět pěkně studenou sprchu. Letadla se totiž mohou sama rozhodnout letět k zemi i z dalšího důvodu, a proto byl start letadel opět odložen.
 
Boeing 737 MAX 8
 
autor: acefitt from Calgary, Alberta, Canada [CC BY 2.0]
 
V případě prvních dvou nehod za to mohl systém MCAS, který studuje a upravuje náklon letadla. Ten nesmí být příliš velký, protože by letadlo mohlo ztratit vztlak a spadnout. Proto při detekci příliš velkého úhlu letadlo samo začne úhel snižovat a rovnat se. Zásadní problém je v tom, že letadlo má jen dva senzory AOA (angle of attack), které měří tento úhel a systém MCAS pak dokonce dokáže být oblbnut nesprávnými daty jednoho z nich. A to se stalo osudným při výše zmíněných dvou nehodách. Jedno z čidel hlásilo příliš velký úhel, což ale nebyla pravda. Letadlo se tak snažilo zamířit níž a srovnat se, ve skutečnosti ale ze srovnané pozice začalo mířit k zemi. Ani zásahy pilotů už nedokázaly zabránit nehodě. Nyní by toto mělo být opraveno, nicméně FAA zjistila, že podobný problém může způsobit ještě něco jiného.
 
V letadle je totiž mnoho různých procesorů a je zde i jeden takový, jehož nesprávná funkce opět může způsobit, že se letadlo rozhodne samo zamířit "čumákem" k zemi (tentokrát to ale podle všeho nesouvisí s AOA senzory a MCAS systémem). Více detailů neznáme, ale Boeing tvrdí, že se to dá vyřešit softwarovou aktualizací. Naopak FAA tvrdí, že jde přímo o chybu procesoru a bude vyžadovat hardwarové zásahy. A dokud si FAA nebude jistá, že jsou letadla bezpečná, nepustí je do vzduchu.
 
Prozatím to vypadá, že si záležitost vyžádá další 4 měsíce odkladu a letadla se tak neobjeví ve vzduchu v prosinci, ale patrně až v dubnu 2020. FAA totiž chtěla všechny opravy zkontrolovat, v případě pozitivního výsledku pak letadla pustit do vzduchu, ale až poté, co bude provedeno řádné zaškolení pilotů, což bylo naplánováno na konec letošního roku. Tak se ale asi nestane.
 


reklama