Galerie 2
Boeing 737 MAX 8 má zase problém, vadný čip může poslat letadlo k zemi
Aktualita Robotika, AI Boeing

Boeing 737 MAX 8 má zase problém, vadný čip může poslat letadlo k zemi

Milan Šurkala

Milan Šurkala

6

Boeing 737 MAX 8 je prokleté letadlo. Výrobce se už chystal na to, že mu FAA povolí znovu vzlétnout, ale vypadá to, že si ještě skoro rok počkáme. Zjistilo se, že by chyba v malém čipu mohla poslat letadlo k zemi.

Reklama

Výrobce letadel Boeing nemá moc dobré časy. Může si za to ale sám. Snažil se šetřit na bezpečnostní výbavě svých letadel 737 MAX 8, očesal záložní prvky a výsledkem byly dvě smrtelné nehody, které si vyžádaly životy téměř 350 lidí. Vyšetřování FAA nyní mělo zhodnotit opravy softwaru těchto letadel a případně je vyslat opět do vzduchu, místo toho ale dostal Boeing opět pěkně studenou sprchu. Letadla se totiž mohou sama rozhodnout letět k zemi i z dalšího důvodu, a proto byl start letadel opět odložen.

Boeing 737 MAX 8 má zase problém, vadný čip může poslat letadlo k zemi

autor: acefitt from Calgary, Alberta, Canada [CC BY 2.0]

V případě prvních dvou nehod za to mohl systém MCAS, který studuje a upravuje náklon letadla. Ten nesmí být příliš velký, protože by letadlo mohlo ztratit vztlak a spadnout. Proto při detekci příliš velkého úhlu letadlo samo začne úhel snižovat a rovnat se. Zásadní problém je v tom, že letadlo má jen dva senzory AOA (angle of attack), které měří tento úhel a systém MCAS pak dokonce dokáže být oblbnut nesprávnými daty jednoho z nich. A to se stalo osudným při výše zmíněných dvou nehodách. Jedno z čidel hlásilo příliš velký úhel, což ale nebyla pravda. Letadlo se tak snažilo zamířit níž a srovnat se, ve skutečnosti ale ze srovnané pozice začalo mířit k zemi. Ani zásahy pilotů už nedokázaly zabránit nehodě. Nyní by toto mělo být opraveno, nicméně FAA zjistila, že podobný problém může způsobit ještě něco jiného.

V letadle je totiž mnoho různých procesorů a je zde i jeden takový, jehož nesprávná funkce opět může způsobit, že se letadlo rozhodne samo zamířit "čumákem" k zemi (tentokrát to ale podle všeho nesouvisí s AOA senzory a MCAS systémem). Více detailů neznáme, ale Boeing tvrdí, že se to dá vyřešit softwarovou aktualizací. Naopak FAA tvrdí, že jde přímo o chybu procesoru a bude vyžadovat hardwarové zásahy. A dokud si FAA nebude jistá, že jsou letadla bezpečná, nepustí je do vzduchu.

Prozatím to vypadá, že si záležitost vyžádá další 4 měsíce odkladu a letadla se tak neobjeví ve vzduchu v prosinci, ale patrně až v dubnu 2020. FAA totiž chtěla všechny opravy zkontrolovat, v případě pozitivního výsledku pak letadla pustit do vzduchu, ale až poté, co bude provedeno řádné zaškolení pilotů, což bylo naplánováno na konec letošního roku. Tak se ale asi nestane.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama