Světem nedávno otřásly dvě smrtelné nehody dvou letadel Boeing 737 MAX 8, které si vyžádaly téměř 350 lidských životů a ukázaly, jak i maličká chyba v softwarovém systému letadel může mít obrovské důsledky. Nakonec se ukázalo, že zásadním problémem je tu vedle nedokonalého softwaru také finanční stránka. Pojďme ale pěkně od začátku. Letadlo při svém letu může být nakloněno v různých úhlech vůči proudu okolního vzduchu. Ten ale musí být v rozumném rozmezí, jinak by mohlo ztratit vztlak a spadnout. Tomu zabraňuje systém (u Boeingu pod názvem MCAS), který monitoruje úhel natočení a pokud se blíží kritické hodnotě, letadlo srovná do menšího úhlu. A zde byl zakopaný pes, resp. celá smečka psů.

autor: acefitt from Calgary, Alberta, Canada [CC BY 2.0]
Obvykle letadla využívají více senzorů k zjištění úhlu náklonu letadla, v případě Boeingu 737 MAX 8 ale systém spoléhal pouze na jediné čidlo, což je naprosto fatální nedostatek v případě, že nefunguje právě to, na které spoléhá softwarový systém (vypadá, že to byl případ letadla od Lion Air a příliš agresivní reakce systému také ničemu nepomohla). Čidel samotných je sice v letadle i v případě 737 MAX 8 více, nicméně právě zde přichází ke slovu peníze, které pomohly způsobit obě smrtelné havárie.
Problém byl v tom, že čidla tu sice byla, ale už ne ukazatele naměřených hodnot. Ty totiž byly za tučný příplatek. Další velmi důležitou výbavou letadel může být kontrolka, která signalizuje, že čidla vzájemně nesouhlasí, dávají různé hodnoty a je někde problém. Nicméně i tento prvek byl za nemalý příplatek. Pilot tak nezná úhel letadla (to je ale i záležitost jeho zkušeností), ale především neví, jaký úhel vnímá samotné letadlo a co tedy hodlá automatika udělat.
A jak Lion Air, tak i Ethiopian Airlines jednoduše šetřily a tuto kriticky důležitou výbavu si do svých letadel neobjednaly. Nějaké ty ušetřené dolary je tak stály celé letadlo a přes 150 lidských životů v obou případech. Máslo na hlavě tak mají aerolinky, neboť šetřily na nepravém místě, ale i samotný Boeing, který svůj systém MCAS naprogramoval tak, že nebyl dostatečně bezpečný, spoléhal se na jediné čidlo a na naměřené hodnoty reagoval přehnaně. U něj je také problémem i to, že vůbec chtěl příplatky za poměrně důležité funkce a nabízel letadla i bez nich. Pochopitelně, menší letadla tyto funkce nemají vůbec, ale u letadel této třídy by přeci jen mělo jít o standardní výbavu. V reakci na to se Boeing rozhodl do letadel montovat kontrolku nesouhlasných údajů jako standard, ale ukazatele naměřených hodnot budou za příplatek i nadále.
Zdroj: arstechnica.com, apnews.com