reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

DigiTimes: nedostatek RX Vega potrvá až do října a NVIDIA odkládá Voltu

25.8.2017, Jan Vítek, aktualita
DigiTimes: nedostatek RX Vega potrvá až do října a NVIDIA odkládá Voltu
Tchaj-wanský server Digitimes je považován za spolehlivý zdroj informací, neboť má hned pod nosem některé z nejdůležitějších firem počítačového světa. Přináší přitom nepovzbudivé informace o dostupnosti karet RX Vega.
Grafické karty RX Vega dosud ani nedorazily na některé významné trhy. Dle VideoCardz se RX Vega 64 začala v Japonsku prodávat až tento týden v pondělí, a to je trh o zcela jiné kupní síle, než je ten náš. Není tak divu, že dle aktuálních informací čeští prodejci očekávají naskladnění těchto karet až 22. září. 
 
 
Radeony RX Vega jsou na trhu od 15. srpna a AMD se dušovalo, že jich přichystá v rámci první vlny dost, ovšem ať je důvod jakýkoliv, dost jich rozhodně nebylo, když do mnoha zemí nedorazil ani jeden kus. Dle uvedených informací má být zdroj těchto problémů to, že se moc nedaří čipy Vega a paměti HBM2 integrovat na křemíkový interposer, čili tvořit výsledná pouzdra. 
 
Tato kompletace do finálních pouzder byla svěřena firmě ASE, která používá technologii SiP a někde se píše, že je problém vyloženě na její straně a jinde se zase dozvíme, že jde spíše o samotný důsledek použití pamětí HBM2, jež je příliš složité integrovat do pouzdra vedle GPU, a tak se tvoří mnoho zmetků. Tak či tak, jde prostě o to, že RX Vega používají paměti HBM2 a je zřejmé že AMD v tomto případě přešláplo. 
 
Paměti HBM2 na herních kartách jsou ve světle těchto informací v dnešní době prostě zbytečný luxus, i když možná vynucený tím, že AMD muselo šetřit a raději zvolilo HBM2 s ohledem na profesionální karty a akcelerátory. Lze zde totiž vidět paralelu s procesory Ryzen/Threadripper/EPYC, které jsou všechny založeny na stejném čipu Zeppelin. Tím AMD ušetřilo nemalé prostředky už jen tím, že nemuselo navrhovat různé čipy pro různé procesory.
 
Kdyby AMD mohlo vytvořit čistě herní GPU, pak by se daly snadno použít paměti GDDR5X jako na kartách GeForce a byl by klid, neboť jde o ověřenou technologii, na níž se nedá co zkazit. Takto mají HBM2 na RX Vega spíše negativní dopad a jediná výhoda, kterou oproti GDDR5(X) přináší, by měla být ve snížené spotřebě (malé rozměry asi nikoho nenadchnou, když vysoká spotřeba stejně vyžaduje velké a silné chladiče). Však co se týče paměťové propustnosti, ta nedosahuje ani úrovně prvních HBM vedle čipů Fiji. 
 
AMD stále říká, že poptávka po Radeonech RX Vega 64 prostě překonala očekávání. Výrobci karet na Tchaj-wanu se tak dle Digitimes shodují na tom, že jim přichází do továren jen málo GPU RX Vega a že tento stav má trvat až do října. Do té doby by tak logicky měly být vyřešeny problémy s pouzdřením GPU a pamětí. 
 
Z toho všeho je také jasné, že NVIDIA má hned dva důvody k tomu, aby si v klidu užila závěr léta. Radeony RX Vega jednak nepředstavují hrozbu pro její hi-end a pak jsou tu ony problémy s dostupností a příliš vysoké ceny. Dle Digitimes odkazující se na své zdroje z průmyslu se tak NVIDIA rozhodla právě na základě toho odsunout nástup herních GPU Volta z konce tohoto roku na první kvartál 2018. Vypadá to tak, že tato herní generace přijde na trh cca dva roky po Pascalu. 
 
Zdroj: Digitimes
reklama