EU chce, aby sociální sítě odstraňovaly teroristický obsah do 60 minut
15.9.2018, Milan Šurkala, aktualita

Evropská unie se hodně činí a přichází s návrhem na další regulaci sociálních sítí. Nyní je to v zájmu zvýšení bezpečnosti a boje proti terorismu. Sociální sítě by tak musely teroristickou propagandu odstranit do 60 minut.
Regulace z Evropské unie jsou velkým tématem posledních dní. Máme zde kontroverzní návrhy na regulaci copyrightu na sítích, jehož zavedení bude mít pravděpodobně přesně opačné důsledky, než si lobisté a EU představují, dále je tu např. shoda na kolektivním názoru v oblasti autonomních zbraní. Ale ani to nejsou všechna usnesení, která se týkají digitálního světa. Na stole se objevil také návrh ohledně boje proti terorismu na sociálních sítích. Dle nového návrhu by sociální média měla mít povinnost odstranit závadný obsah do 60 minut od zveřejnění, jinak by hrozily obrovské pokuty.

Autor: jikatu [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], přes Wikimedia Commons
Pokud by se tak nestalo, EU by mohla požadovat pokutu až ve výši 4 % celosvětových příjmů. Doposud se o toto společnosti snažily dobrovolně, nicméně dle zástupců EU to i přes solidní pokroky stále nestačí a je třeba vymáhat rychlejší mazání závadného obsahu. Dle jejich slov hrály online služby roli v podstatě u každého teroristického útoku v posledních 18-24 měsících. A to ať už jde o poskytování instrukcí nebo velebení takového útoku a podněcování k dalšímu. Cílem je tak, aby sociální sítě měly kvalitnější a rychlejší automatické systémy pro rozpoznávání takového obsahu. Členské státy EU by pak měly zřídit speciální týmy, které budou podávat žádosti o odstranění závadného obsahu a vymáhat jejich splnění.
Pro zajímavost, Facebook jen za první čtvrtletí roku 2018 odstranil 1,9 milionu příspěvků vztahujících se k ISIS a Al-Káidě (99 % z nich zmizelo ještě dřív, než je někdo nahlásil). V případě serveru YouTube společnosti Google měly algoritmy automatického odstraňování na svědomí 84 % detekci závadných klipů (16 % nahlásili lidé), přičemž 76 % z těchto algoritmy identifikovaných klipů bylo smazáno ještě dříve, než stihli dosáhnout jediného shlédnutí. Společnost chce mít do konce letošního roku 10 tisíc lidí, kteří budou aktivně odstraňovat podobný obsah.