Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Evropští spotřebitelé řeší vadné ovladače pro Nintendo Switch, možná dojde na žalobu

8.12.2020, Jáchym Šlik, aktualita
Evropští spotřebitelé řeší vadné ovladače pro Nintendo Switch, možná dojde na žalobu
Problém s ovladači Joy-Con se řeší nejen v USA, ale nyní také v Evropě. Spotřebitelské organizace z několika zemí spojily své síly, aby zvýšily tlak na Nintendo. Vadí jim, že zákazníkům kvůli nízké životnosti vznikají další náklady.
Krátce po uvedení konzole Nintendo Switch na trh v roce 2017 se začaly objevovat první případy vadných ovladačů Joy-Con. Dotčených zákazníků postupně přibývalo a záhy začalo být jasné, že se nejedná o ojedinělou poruchu. V angličtině bývá problém označován jako „drifting“. V praxi se obvykle projevuje tak, že Switch zaznamenává pohyb, aniž by se hráč dotknul analogových páček na ovladači. Sice tedy nejde o kritickou závadu, která by bránila používání konzole, ale rozhodně majitele nijak nepotěší.
 
 
Po několika žalobách v USA se problémem začaly podrobněji zabývat také evropské spotřebitelské organizace – konkrétně z Belgie, Francie, Itálie, Norska, Portugalska, Řecka, Slovinska a Slovenska společně se zastřešující organizací BEUC. V současné době probíhá sbírání podnětů od dotčených zákazníků. Nizozemská Consumenten Bond tvrdí, že životnost konzole Switch je kratší, než by spotřebitelé očekávali. A kvůli omezené možnosti oprav vznikají spotřebitelům dodatečné náklady.
 
Spotřebitelské organizace v Belgii a ve Francii měly posbírat skoro tisícovku stížností. Později začnou zvažovat možnosti, jak dotčené spotřebitele bránit. Už nyní ovšem nevylučují, že se obrátí na soud. Kauza probíhá ve stínu Zelená dohody pro Evropu, která kromě jiného usiluje o delší životnost, opravitelnost a řešení problému předčasného selhání produktů. Výrobce musí zajistit, aby jeho produkty splňovaly oprávněná očekávání spotřebitelů a v případě problémů poskytnout vhodná řešení.
 
V červenci 2019 byla u soudu v Seattlu podána první hromadná žaloba. Její autor Ryan Diaz tvrdil, že svou konzoli musel nechat opravit v rámci jednoleté záruky právě kvůli vadným analogovým páčkám. Nedlouho poté se ovšem závada objevila znovu, a tentokrát již musel majitel kvůli skončené záruce sáhnout do peněženky a koupit si nové ovladače Joy-Con. Diaz v žalobě upozornil na stovky až tisíce podobných stížností, které se objevily na internetu. 
Před pár týdny se objevila další žaloba v USA. U kalifornského soudu ji prostřednictvím svého opatrovníka podal nezletilý majitel konzole od Nintenda. Provedená technická analýza měla zjistit, že „ocelové kartáčky uvnitř joysticku, které se pohybují tam a zpět, odírají měkký uhlíkový materiál tvořící podložku, čímž dochází ke změně elektrického odporu a zmiňovanému driftingu.“
 
Žalobce z Kalifornie se měl údajně s tímto problémem setkat u tří ovladačů. Nakonec mu došla trpělivost a začal ke hraní používat jen gamepad Switch Pro. Zároveň poukazuje na to, že ačkoliv Nintendo o problému ví již dlouhou dobu, použilo stejné analogové páčky také v konzoli Switch Lite, která byla představena vloni. Nintendo opakovaně tvrdí, že problémy s Joy-Conem jsou ojedinělé. Přesto firma v USA přestala po zákaznících vyžadovat peníze za mimozáruční opravy tohoto ovladače.