reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Francouzi postavili první solární silnici, je pekelně drahá

25.12.2016, Milan Šurkala, aktualita
Francouzi postavili první solární silnici, je pekelně drahá
Francie má první solární silnici na světě. Zatímco v USA testují solární chodník a první silnici začínají budovat, v Normandii už otevřeli kilometr dlouhý úsek. Kritici se nicméně nelichotivě vyjadřují k astronomické ceně projektu.
Solární energie je stále populárnější. Zatímco mnohdy zbytečně zabírá krajinu na solárních farmách, podstatně lepší využití je tam, kde už je plocha dávno zastavěná. Jedním z dobrých použití jsou např. solární střechy. Např. ty od Tesly takřka nelze rozeznat od těch klasických. Dalším zajímavým využitím mohou být solární silnice. V USA už postavili solární chodníky u Route 66, které jsou zatím v testovacím provozu, začínají budovat solární silnice, nicméně Francouzi je už i oficiálně otevřeli.


Renault Zoe na solární silnici

COLAS – Joachim Bertrand (
http://www.wattwaybycolas.com/en/)


Tato silnice byla vybudována u vesnice Tourouvre-au-Perche v Normandii. Na délku má zatím jediný kilometr a pokrývá pouze jeden pruh. Celková plocha solární silnice tak činí 2800 čtverečních metrů. Předpokládá se, že denně vyprodukuje 800 kWh elektrické energie (v létě až 1500 kWh), ročně pak 280 tisíc kWh, což by mělo stačit na napájení pouličních světel této vesnice. Asi vás bude zajímat, kolik tato silnice vlastně stála a zda má šanci se zaplatit. Její vybudování stále neuvěřitelných 5 milionů EUR, tedy zhruba 135 milionů korun. Splácet se tak bude hodně přes 100 let. Cena kilometru normální dálnice je sice běžně ještě vyšší, ale v tom je mnohem více pruhů a navíc u solární silnice se jedná jen o horní vrstvu na již postavené silnici.

Novou silnici otevřela ministryně životního prostředí Ségolène Royalová, silnici nazvanou Wattway pak vybudovala společnost Colas. Velká kritika směřovala právě na cenu řešení, které je údajně až 13× vyšší než u solárních střech se stejným výkonem. Prvním problémem je umístění, neboť panely jsou naplocho a jejich účinnost je kvůli šikmějšímu směru slunečních paprsků o něco nižší. Otázkou také je, co s účinností provede znečištění silnice. V neposlední řadě se za vysokou cenou skrývá i nutná optimalizace panelů tak, aby nabízely podobné adhezní vlastnosti jako běžná silnice a vydržely tíhu automobilů. Solární panely mají jen pár milimetrů a pokládají se na stávající silnici. V konstrukci se využila i pryskyřice a různé polymery.

Ministryně by chtěla, aby tisícina všech francouzských silnic byla pokryta solárními panely, což by znamenalo přes 1000 kilometrů. Pokud by šlo o dvouproudé silnice, znamenalo by to investice ve výši 10 miliard EUR a roční produkci zhruba 600 GWh (to je přibližně tisícina toho, co Francie ročně vyprodukuje). Poznamenejme však, že společnost Colas začala budovat solární silnici Wattway také v USA ve státě Georgia, kde vznikne mnohem delší 29km úsek. Ten by měl denně produkovat až 7000 kWh.

Zdroj: wattwaybycolas.com, developpement-durable.gouv.fr
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama